• Tesla verliest een van zijn grootste kopers van emissierechten voor CO2.
  • Stellantis, het fusiebedrijf van Fiat Chrysler en Peugeot, zegt dat het in 2021 aan de Europese uitstootnormen kan voldoen zonder hulp van Tesla.
  • Het verkopen van emissierechten heeft de afgelopen twee jaar fors bijgedragen aan de winstgevendheid van Tesla.

Het verkopen van emissierechten voor CO2 was de hoofdoorzaak van de winstgevendheid van Tesla in de afgelopen twee jaar, maar het bedrijf van Elon Musk gaat een van zijn grootste klanten verliezen.

Stellantis, het bedrijf dat is voortgekomen uit een fusie tussen het Italiaanse Fiat Chrysler en de Franse Groupe PSA (Peugeot), kan dit jaar voldoen aan de Europese uitstootnormen voor CO2 zonder emissierechten te hoeven kopen van Tesla of een andere partij, maakte het woensdag bekend.

“Als gevolg van de fusie tussen Groupe PSA en FCA zal Stellantis de CO2-doelstellingen in Europa voor 2021 kunnen behalen zonder regelingen met andere automakers”, stelde een woordvoerder van het bedrijf in een verklaring per e-mail.

Automakers kopen emissierechten van anderen als ze zelf niet genoeg auto’s produceren met een lage CO2-uitstoot om aan de wereldwijde normen op dit gebied te voldoen.

Als maker van exclusieve elektrische auto's heeft Tesla enorm veel emissierechten over. Die verkoopt Tesla aan andere autoproducenten. Dat is de afgelopen jaren heel lucratief geweest voor het bedrijf van Musk, dat daarvoor jarenlang verlies leed.

Fiat Chrysler had volgens Reuters afgesproken tussen 2019 en 2021 voor 2,4 miljard dollar aan emissierechten te kopen van Tesla, maar dat was vóór de fusie met Groupe PSA.

Fusiebedrijf Stellantis lijkt een productaanbod te hebben dat op eigen houtje kan voldoen aan de Europese regelgeving.

Tesla heeft de omzet uit de verkoop van emissierechten in de loop der jaren stap voor stap zien stijgen. In de eerste drie maanden van 2021 leverden de verkoop van emissierechten een omzet van 518 miljoen dollar. Een fors deel daarvan sijpelt door naar de winst. De totale kwartaalwinst bedroeg 438 miljoen dollar.

Tesla maakt niet bekend aan welke bedrijven de emissierechten worden verkocht en heeft nog niet gereageerd op een verzoek van Insider om commentaar.

[activecampaign form=34]

Lees meer over Tesla en elektrische auto's: