Tesla heeft dit jaar zijn glans verloren, nu de vraag naar elektrische auto’s afneemt en de concurrentiedruk vanuit China toeneemt.

Zelfs de meest optimistische analisten zeggen dat de recent gepubliceerde verkoopcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar een “ramp” waren.

Het aandeel Tesla is dit jaar al met meer dan 10 procent gedaald en dat raakt ook het vermogen van grootaandeelhouder en CEO Elon Musk. Die was een tijdje de rijkste man ter wereld, maar is nu gezakt naar de vierde plaats op de lijst van ’s werelds rijkste personen.

Musk lijkt intussen vooral druk met pogingen om zijn andere bedrijven te versterken. Wat betreft zijn socialemediabedrijf X lijkt dat te betekenen dat de app terugkeert naar de tijd dat het voormalige Twitter nog gewoon Twitter was.

"Ik denk dat de strategie zoals die zich nu ontvouwt, teruggaat naar de basis", zegt voormalig projectmanager Gabor Cselle van Twitter tegen Business Insider. "Het hele gedoe om van X iets dramatisch anders te maken en het wiel opnieuw uit te vinden, is niet echt gelukt. Dus we zien een terugkeer naar de basis."

X laat blauwe vinkjes terugkeren

In de afgelopen weken heeft Twitter - sorry, X - bijvoorbeeld de blauwe vinkjes laten terugkeren voor accounts met een groot aantal geverifieerde volgers.

Opvallend is verder dat X weer investeert in de sociale veiligheid van het platform door een nieuw contentmoderatiecentrum in Texas te bouwen Ook zijn er twee nieuwe directeuren aangenomen om toezicht te houden op de moderatie op het platform, meldde NBC News begin deze maand.

Na de overname van Twitter door Musk in 2022 ontsloeg het bedrijf de helft van het personeel, met onder meer aanzienlijke bezuinigingen op het trust- en veiligheidsteam.

David Camp, medeoprichter van merkenconsultant Metaforce, zegt tegen Business Insider dat deze stappen een poging lijken om adverteerders terug te lokken naar het platform, nadat ze vertrokken vanwege een toename in haatzaaiende uitspraken op het platform.

Toen Musk Twitter kocht, had hij "een nogal arrogante houding ten opzichte van hoe traditionele bedrijven werken", aldus Camp. Musk wilde niet "geketend" zijn aan de dynamiek van een advertentiegedreven bedrijf, dat stabiliteit en zekerheid moet uitstralen om adverteerders aan te trekken.

Maar nu de inkomsten blijven dalen bij X en de betrokkenheid van gebruikers afneemt, is het volgens Camp dat het logisch dat Musk probeert terug te krabbelen.

Musk heeft zelf toegegeven dat het platform ongeveer 50 procent aan advertentie-inkomsten heeft verloren sinds zijn aantreden.

"De kleine tactische veranderingen die ze doorvoeren op het platform, met de blauwe vinkjes, of de beweringen over meer moderatie, zijn vanuit het perspectief van een marketeer en het bouwen van een merk, niet meer dan praatjes", zegt Camp. "Elke keer dat Musk zijn mond opendoet en iets controversieels zegt, versterkt dat de perceptie van Twitter als een onbetrouwbare advertentiepartner. Dat is de reden dat ze inkomsten blijven verliezen en moeite hebben om adverteerders aan te trekken."

Musk en vertegenwoordigers van Tesla en X reageerden niet op verzoeken om commentaar van Business Insider.

Cselle denkt dat een terugkeer naar een oude controlemechanismen kan helpen om een aantal van de vertrokken adverteerders terug te winnen. Momenteel moet X het echter vooral hebben van de ingesleten "routine" van gebruikers, die hen ertoe aanzet terug te keren naar X. Dat is een belangrijkere factor dan de niet-ingeloste beloften van Musk om nieuwe functies uit te rollen en van X een "alles-app" te maken.

Camp blijft erbij dat de persoonlijkheid van Musk en de manier waarop hij zichzelf publiekelijk profileert het grootste obstakel vormt voor X. "Eerlijk gezegd is het beste wat Twitter kan doen, om zijn positie te heroveren, Musk op een zijspoor zetten. En de enige manier om dat te doen is als hij het verkoopt - en hij zou het met een enorm verlies moeten verkopen".

LEES OOK: Zo verdient en geeft Elon Musk zijn miljarden uit.