Afgelopen donderdag mocht PepsiCo de allereerste Tesla Semi vrachtwagen in ontvangst nemen. De levering markeert de eerste stap van de automaker buiten de personenvoertuigen.

Elon Musk, CEO van Tesla, reed de volledig elektrische vrachtwagen zelf naar het leveringsevenement. Dat vond plaats vlakbij de fabriek in Reno, Nevada.

De Semi is de eerste volledig elektrische vrachtwagen van het merk. Volgens eigen zeggen kan hij, afhankelijk van het model, zo’n 450 tot 800 kilometer afleggen op een volle accu.

“Als je een trucker bent, dan wil je de dikste vrachtwagen op de weg. Dit is hem”, zei Musk op het evenement.

Dat Tesla een feestje optuigde voor de levering, neemt niet weg dat de vrachtwagen ruim drie jaar te laat te laat komt. De Semi werd voor het eerst in 2017 aan het publiek getoond, waarbij gezegd werd dat hij in 2019 geleverd zou worden. Die deadline werd niet gehaald door onder andere tekorten in onderdelen en problemen met de toeleveringsketen.

Nog vóór de eerste truck geleverd was, had Musk al een ambitieus productiedoel voor 2024 gesteld. Tegen die tijd zou Tesla 50.000 Semi's in de VS gaan produceren, zei hij tijdens een earnings call in oktober.

Destijds liet Musk ook nog niets los over de prijzen van de trucks. Hij vertelde alleen dat "ze veel, veel meer gaan kosten dan een personenauto." Met die logica gaf hij weinig weg over de nieuwe prijs van de Semi, die naar verluidt hoger ligt dan de 180.000 dollar voor het 800 km-model dat Tesla eerder communiceerde.

Over de levering van de goedkopere Semi die rond de 450 kilometer kan afleggen is nog niets gezegd. Ook de prijs van 150.000 dollar staat daarbij op losse schroeven.

In augustus 2022 tweette Musk nog dat Tesla dit jaar nog zou beginnen met de uitlevering van de Semi met 800 kilometer actieradius. De Cybertruck zou vanaf 2023 van de band rollen. Wanneer beide voertuigen band aan de grond zetten in Nederland, blijft nog onduidelijk.

Een woordvoerder voor PepsiCo vertelde in oktober aan Insider dat de Tesla Semi's als gebruikt zullen worden bij de drankenfabriek in Sacramento en de fabriek van Frito-Lay in Modesto, Californië

Tijdens het event beantwoordde Musk geen enkele vraag. Daardoor zetten enkele mensen vraagtekens bij de capaciteiten van de vrachtwagen, meldde Reuters. Senior analist Oliver Dixon van Guidehouse zei tegen het persbureau: "dit is niet erg indrukwekkend. Het verplaatsen van een lading chips (gemiddeld gewicht per pakje van 52 gram) kan in geen enkel opzicht gezien worden als een definitief bewijs dat het concept ook echt werkt."

Tesla reageerde niet tijdig op het verzoek om commentaar van Insider.

LEES OOK: Tesla werkt mogelijk aan nieuwe en goedkopere Model 3 met project ‘Highland’