• Tesla lanceert een abonnement voor het Full Self-Driving-pakket waardoor de auto zichzelf kan besturen, maar niet volledig autonoom wordt.
  • Het abonnement is bedoeld als laagdrempelige instap voor Full Self-Driving, dat als optie van 7.500 euro aangeschaft kan worden.
  • Tesla-eigenaren klagen over een 1.500 dollar kostende hardware-upgrade terwijl ze de hardware al hebben.

De software-updates voor Tesla’s komen eindelijk door. Eerder deze maand bracht de autofabrikant een nieuwe versie van Full Self-Driving (FSD) uit, waarmee auto’s van het merk ook in stedelijke gebieden vrijwel autonoom kunnen rijden.

In de praktijk blijkt dat niet zo goed te gaan als men hoopte. Maar dat weerhoudt Elon Musk en de zijnen niet om nog meer mensen toegang te geven tot de software.

Tesla lanceert nu namelijk een abonnement voor Full Self-Driving om autonome functies van Tesla’s te ontgrendelen. Het abonnement is voor onbepaalde tijd en kan dus op elk moment opgezegd worden.

Met het abonnement wil de automaker meer Tesla-bezitters kennis laten maken met het FSD-pakket. Normaliter kan dit alleen als men de 7.500 euro kostende optie aanschaft.

Lees ook: Tesla lanceert update van ‘Full Self-Driving’-software – en waarschuwt dat de auto de slechtste keuze op het verkeerde moment kan maken

Niet alle modellen ondersteunen FSD. Pas vanaf 2016 begon Tesla alle auto’s standaard uit te rusten met de hardware die nodig is om de software te kunnen draaien – ook de auto’s die geleverd werden aan mensen die de FSD-optie niet hadden aangevinkt.

Nogmaals betalen voor hardware

Er zijn nu Tesla-eigenaren die tegen een probleem aanlopen. Ze kochten hun auto tussen 2016 en 2019 zonder FSD en willen de functionaliteit tegen de lagere instapprijs nu wel proberen.

Helaas dat gaat niet zomaar. Deze groep mensen krijgt bij het afsluiten van het abonnement de melding dat ze 1.500 dollar voor een hardware-upgrade moeten betalen. Dat valt niet in goede aarde, want bij de aankoop van de auto werd beloofd dat hij FSD kon draaien, iets wat nu toch niet kan.

Het probleem zit hem erin dat Tesla in 2019 alle voertuigen die met FSD verkocht waren, terughaalde voor een gratis upgrade aan de computerhardware. Auto’s zonder FSD kregen deze niet, want die gebruikten de hardware toch niet, was de redenering van de autofabrikant.

Nu die mensen toch FSD willen gaan gebruiken voor de lagere instapprijs, verwachten ze dat Tesla zich aan de afspraak houdt en een auto levert die – zoals beloofd – FSD kan draaien zonder dat ze hier nog eens voor moeten betalen.

Bij de aanschaf van de Full Self-Driving-optie van 7.500 euro zit de hardware-upgrade standaard inbegrepen.

Full Self-Driving kan niet volledig zelf rijden

Video’s van testers van de onlangs uitgebrachte FSD-update laten zien dat Tesla nog ver verwijderd is van het nabootsen van menselijk rijgedrag. De auto stuurt zelf richting grote betonnen palen en snapt simpele wegafsluitingen soms niet.

Dat is geen verassing, want Tesla laat overal weten dat Full Self-Driving nog fouten maakt en zeker niet in staat is om volledig autonoom te rijden, wat de naam overigens wel doet vermoeden.

De Amerikaanse automaker blijft er dan ook op hameren dat de bestuurder altijd alert moet zijn bij het gebruik van AutoPilot en Full Self-Driving.

Lees ook: Van slingeren richting een verdrijvingsvlak tot het net missen van palen, de video’s van Tesla’s laatste volledig zelfrijdende update wekken niet veel vertrouwen

Er zijn inmiddels meerdere ongelukken bekend die mogelijk veroorzaakt werden door Tesla’s die op AutoPilot reden. De Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit onderzoekt op dit moment meer dan 30 van dergelijke ongelukken.

LEES OOK: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten