De Zweedse staalmaker SSAB aast op de Nederlandse tak van Tata Steel Europe. Beide partijen zijn met elkaar in gesprek.

De uitkomst is hoogst onzeker. Volgens SSAB kunnen de gesprekken ook nog tot niets leiden.

Europese staalbedrijven verkeren financieel in zwaar weer door de dalende vraag. Daarom willen ze de krachten bundelen.

Bij Tata Steel in IJmuiden is het al zeker een jaar onrustig, omdat het Indiase moederbedrijf de kosten wil verlagen door banen te schrappen.

Het Zweedse staalbedrijf SSAB heeft bevestigd dat er met Tata Steel wordt gepraat over een overname van de Nederlandse tak.

Of het hoogovencomplex in IJmuiden daadwerkelijk in Zweedse handen komt, is nog niet duidelijk. Volgens SSAB kunnen de gesprekken ook nog tot niets leiden.

Er gaan al enige tijd geruchten dat het Zweedse bedrijf geïnteresseerd is in de Nederlandse staalactiviteiten.

Lees ook op Business Insider

De Zweden zouden in eerste instantie in de markt zijn voor de staalactiviteiten van Thyssenkrupp. Omdat daar meer kapers voor op de kust zijn, zou SSAB als plan B zijn blik op IJmuiden hebben gericht.

SSAB zou geen interesse hebben in het zwaar verlieslatende Britse deel van Tata Steel. Eerder gingen geruchten rond dat SSAB heel Tata Steel Europe in zou willen lijven.

De Europese staalbranche staat er niet goed voor

De situatie in de Europese staalindustrie is niet al te rooskleurig. Hoewel de wereldwijde vraag naar het materiaal aanhoudend stijgt, daalt de verkoop in Europa. De meeste landen hebben niet zoveel bouwstaal nodig als China of India, omdat ze hun infrastructuur grotendeels hebben gemoderniseerd.

Bovendien verplaatsen steeds meer auto- en machinefabrikanten hun fabrieken naar buiten Europa. Daardoor is de afgelopen jaren een enorme overcapaciteit ontstaan, die de concurrentie tussen bedrijven aanwakkert.

Volgens de Duitse krant Handelsblatt staan alle smelterijen momenteel in het rood. Aangezien een herstel niet in zicht is, zijn verschillende partijen begonnen met gesprekken over consolidatie. Tata Steel zag vorig jaar nog een fusie van de Europese staalactiviteiten met die van Thyssenkrupp stuklopen, door bezwaren van de Europese Commissie.

Staalmakers gaan verder ook gebukt onder de coronacrisis en de moeizame marktomstandigheden in de staalindustrie door de virusuitbraak.

Indiërs willen banen schrappen in IJmuiden

Bij Tata Steel in IJmuiden is het al zeker een jaar onrustig, omdat het Indiase moederbedrijf de kosten wil verlagen door banen te schrappen.

Het al dan niet gedwongen vertrek van topman Theo Henrar in mei van dit jaar was voor het personeel de druppel. Voor het eerst in 28 jaar was er een grote staking.

Eind september meldde De Telegraaf dat er de komende jaren 850 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de Nederlandse Tata-tak.

De financiële situatie bij Tata Steel IJmuiden is volgens het Noordhollands Dagblad nijpend. Het bedrijf heeft het boekjaar 2019-2020 116 miljoen euro verlies geleden en ook dit jaar zal met een stevig verlies worden afgesloten.

De accountants van de hoogste Nederlandse Tata-holding waarschuwen ervoor dat het na 31 maart 2021 op elk moment voorbij kan zijn voor het bedrijf. Op die dag loopt de garantie van het Indiase moederbedrijf voor de financiën van de Europese staalfabrieken af. India is niet van zins geld te steken in de verliesgevende Europese fabrieken, weet de krant.

Wiebes positief over mogelijke Zweedse overname

Een overname van Tata Steel Nederland door het Zweedse staalbedrijf SSAB “lijkt aantrekkelijk”, vindt minister Eric Wiebes van Economische Zaken. “De bedrijven zijn complementair en beide hebben grote ambities voor verduurzaming.”

Het kabinet is vrijdag op de hoogte gebracht door moederbedrijf Tata Steel India over de onderhandelingen die lopen met SSAB.

Tata Steel Nederland is niet alleen economisch belangrijk voor het kabinet, maar speelt ook een grote rol bij het halen van de klimaatdoelen. “Het kabinet werkt al langer samen met Tata plannen uit voor een competitief, groen en toekomstbestendig staalbedrijf van wereldklasse, op de unieke locatie in IJmuiden”, zegt Wiebes.

LEES OOK: Zo snel gaat het herstel in 10 bedrijfssectoren na de coronacrisis – alleen de bouw blijft krimpen in 2021