Het wervingsproces is in elk Europees land net weer even anders. Door gebruik te maken van een internationaal platform als Indeed en een programma als Skype, lukt het Marloes van der Linde van Plato Group uit Helmond toch goed om de werving voor alle vestigingen in Europa te organiseren.

Een Engelstalige advertentie op Indeed in Frankrijk? Geen goed idee, weet Van der Linde (28). “Daar krijg je niet veel reacties op.” Wat werkt in Helmond of Kopenhagen, werkt weer niet in Barcelona. Personeel werven buiten de eigen landsgrenzen vergt ervaring, een zekere culturele lenigheid en hulp van het plaatselijke management; maar als die randvoorwaarden er zijn, dan lukt het zeker, ervaart Van der Linde. Mede vanwege een partij als Indeed die Plato Group van goede adviezen voorziet.

Van der Linde is sinds twee jaar verantwoordelijk voor de werving van Plato Group, een groothandel, drukkerij en webwinkel voor bedrukt promotiemateriaal: van petjes tot zonnebrillen en van powerbanks tot volleyballen. Met verschillende merken bedient het bedrijf diverse markten. Zo is Clipper een groothandel, levert IGO direct aan MKB-bedrijven en levert Compacon maatwerk aan grote klanten als Heineken, KLM of De Efteling.

Het bedrijf werd 74 jaar geleden opgericht in Helmond. In Brabant, waar de drukkerij en het hoofdkantoor staan, werken nog steeds 320 van de 450 personeelsleden. Maar omdat het bedrijf inmiddels in 13 Europese landen actief is, komen er steeds meer kantoren buiten Nederland voor sales en salesondersteuning.

De internationale marketing voor het merk IGO gebeurt zelfs helemaal vanuit Barcelona, niet zonder reden. “Voor de marketing van IGO zochten we een locatie waar je met diverse culturen kon werken. En die plek moest natuurlijk ook aantrekkelijk zijn voor een internationaal team. Barcelona is een aantrekkelijke stad, ook voor Nederlanders.”

Wervingskanalen

Van der Linde gebruikt in principe voor alle vacatures in Europa dezelfde platforms, waaronder Indeed, eventueel aangevuld met lokale platforms als dat nodig is. Het zoeken naar de wervingskanalen is dan ook niet het probleem. Dat zijn de verschillen in communiceren in de verschillende landen. Waar moet je als Nederlandse HR-manager rekening mee houden?

Soms hoef je niet echt iets aan te passen en pakt de ‘normale’ Nederlandse wervingsmethode heel gunstig uit. Van der Linde: “In Barcelona zijn ze het helemaal niet gewend dat ze snel terugkoppeling krijgen. Spanjaarden moeten regelmatig drie weken wachten op een reactie en als ze dan niets horen, weten ze dat ze niet zijn aangenomen. Ik stuur een bericht als een kandidaat is afgevallen. Voor mij een normale werkwijze, maar voor hen is die snelheid van communiceren speciaal. Heel vaak krijg je dan een bedankje terug.”

Lees ook op Business Insider

Taalproblemen

Last van taalbarrières heeft Van der Linde niet vaak. Ze voert zelf vaak de eerste gesprekken, in het Engels. Meestal via Skype en als er meerdere mensen moeten worden aangenomen soms ter plaatse. “Ik doe de eerste selectie en dan is het aan de lokale manager. Alleen wanneer het voor de functie niet nodig is om Engels te spreken en iemand ook geen Engels spreekt, laat ik ook het eerste gesprek aan de lokale manager over.”

Kleine dingen

Bij de gesprekken, maar ook zeker bij het plaatsen van de vacatures blijft het belangrijk om rekening te houden met eventuele cultuurverschillen. Het zit het soms in kleine dingen. “In Duitsland is het heel belangrijk dat je in je vacature zowel de vrouwelijke als de mannelijke vorm vermeldt. Dus bijvoorbeeld Vertriebsberater(in)”.

Een andere les die ze heeft geleerd, is dat het zinvol is om meteen uit te leggen wat ze kunnen verwachten van een Nederlandse bedrijfscultuur. “De meeste mensen vinden het prettig hoor, een platte organisatie, ook mensen uit meer hiërarchisch ingestelde landen als Frankrijk en Duitsland. Maar de directe manier van communiceren, daar kan men in het begin nog wel even aan moeten wennen.”

Meer weten over het aantrekken van talent? Download het e-book van Indeed.

Indeed, de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 250 miljoen unieke bezoekers, kan je helpen in de zoektocht naar talent. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.

Lees ook: ‘IT-toppers krijgen wel 6 tot 8 aanbiedingen per dag’ – zo werft deze recruitmentmanager jaarlijks 500 nieuwe medewerkers