IT-talent aan je binden is lastiger dan ooit. Bij Sogeti, 25.000 medewerkers waarvan 2.400 in Nederland, weten ze dat en doen ze er alles aan om de juiste mensen te vinden.

Chiel Kronenburg (41), recruitmentmanager bij Sogeti, staat elk jaar met zijn team weer voor de enorme klus om 450 tot 500 nieuwe medewerkers te werven. Die taak is zo groot omdat Sogeti gespecialiseerd is in IT-security, digitale transformatie en softwareontwikkeling voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven. En het soort medewerkers dat je daarvoor nodig hebt is, zacht gezegd, schaars.

“Als je zoveel mensen nodig hebt, is recruitment echt een numbers game. Je moet niet één ding doen, maar altijd en overal aanwezig zijn. Op social media, maar ook op een platform als Indeed zijn we echt permanent aan het werven”, zegt Kronenburg.

Na meer dan twaalf jaar weet Kronenburg steeds beter wat wel, en wat niet werkt. Op een platform als Indeed kun je maar het best concreet zijn over wat je zoekt, door bijvoorbeeld vacaturetitels te gebruiken als: Microsoft Office 365-specialist, security expert of Javascript-programmeur. De reden hiervoor is dat IT’ers specifieke zoektermen invullen als ze zoeken naar een nieuwe baan. Voor hen is vaak maar één ding echt belangrijk: de inhoud van het werk zelf. “Natuurlijk is een salaris belangrijk, maar ze willen vooral heel veel gave projecten doen en door kunnen groeien”, ziet Kronenburg.

Opleiden en groeien

Doorgroeimogelijkheden, maar vooral ook de missie en de visie van het bedrijf zijn volgens Kronenburg zaken die naast werkinhoud vaak de doorslag geven. Dat blijkt bijvoorbeeld als je de data van de advertenties op Indeed analyseert. Sogeti zal daar dan ook altijd de nadruk op leggen in hun vacature op Indeed.

“In onze vacatures vertellen we altijd over onze eigen opleidingen. Dat is echt een USP van ons. Zo gaan alle nieuwe trainees eerst drie weken naar Ohio University voor een crash course werken onder hoge druk. Daar werken ze dan aan een klantcase die ze in teamverband moeten oplossen en bij terugkeer moeten presenteren”, vertelt Kronenburg. “Na die presentatie volgt een vier tot zes weken durende specialisatie. Wie wil, kan daarna permanent door blijven leren. We geven iedereen de mogelijkheid om verder uit te groeien tot bijvoorbeeld een echte vakspecialist. Veel van onze medewerkers spreken dan ook op congressen wereldwijd.”

Ultra competitieve arbeidsmarkt

Met zelf medewerkers opleiden alleen ben je er echter nog niet, soms moeten er ervaren krachten geworven worden. “En dat is echt een hele competitieve, bijna agressieve arbeidsmarkt”, ziet Kronenburg. “De toppers bij Sogeti zelf bijvoorbeeld, worden doorlopend benaderd door headhunters. Sommigen krijgen wel zes tot acht biedingen per dag! Wat dan in elk geval niet werkt is zo maar een mailtje sturen of iemand benaderen via LinkedIn. Die gasten hebben hun LinkedIn InMail en meldingen echt wel uitstaan, want anders worden ze gek.”

Lees ook op Business Insider

De enige manier om door te dringen tot deze groep is een relatie opbouwen. “We organiseren barbecues waar werknemers introducés mee naartoe kunnen nemen. We gaan naar symposia en evenementen toe. Vaak gaat naast een vakspecialist ook een recruiter of een manager mee. Er moet ook iemand zijn om concreet te wijzen op de mogelijkheden bij Sogeti.”

Voor Sogeti is het ook heel belangrijk dat het bedrijf, ook al gaat iemand niet in op een aanbod of reageert hij of zij niet op een bericht, toch een goede indruk achterlaat. “Voor sommige specialismen vis je in een vijver met misschien zeshonderd mensen. Je weet zeker, die ga je echt nog wel een keer tegenkomen. Daarom zullen we nooit schreeuwerige quasi-persoonlijke mailtjes sturen. Dat hebben ze echt wel door.”

Puzzeltjes in code

Laatste gouden tip: probeer als het kan soms van de gebaande paden af te wijken. “We zochten een ethical hacker. Nou, die zijn én lastig te vinden, én moeilijk te benaderen. Toen hebben we een uitnodiging via e-mail gestuurd om een systeem van ons te hacken. Als het lukte was je verder in de procedure. Dat vonden ze mooi. Een sollicitant gaf uiteindelijk weer een raadsel in code terug. Dat heeft de recruiter, samen met wat hackers in huis, opgelost.”

Meer weten over het aantrekken van talent? Download het e-book van Indeed.

Indeed, de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 250 miljoen unieke bezoekers, kan je helpen in de zoektocht naar talent. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.