Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

T-Mobile is de tweede telecomprovider die de abonnementsprijzen voor 2023 gaat verhogen, op basis van de ontwikkeling van de inflatie van dit jaar. Dat houdt in dat vrijwel elke klant te maken krijgt met een prijsstijging van 8,6 procent, meldt het bedrijf via de eigen website.

Om de prijsstijging te verantwoorden verwijst T-Mobile naar het inflatiecijfer dat het CBS in juni 2022 communiceerde. Daarmee verwijst T-Mobile naar de gemiddelde prijsstijging in juni 2022 vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.

De prijsstijging van T-Mobile gaat voor vrijwel elke klant gelden en zal volgens het bedrijf direct op de eerste factuur van 2023 te zien zijn. Alleen de abonnees die op of na 1 oktober een nieuw contract hebben afgesloten, zijn uitgesloten van de stijging. Zij gaan volgend jaar weer mee met de dan geldende inflatiecorrectie.

T-Mobile legt wel uit dat het hier alleen gaat om een verhoging van de abonnementsprijs. Bijkomende diensten zoals een abonnement van een muziekstreamingdienst die via de provider zijn afgesloten, zullen niet niet in prijs stijgen. Ook de veel gebruikte telefoonfinanciering valt buiten de inflatiecorrectie.

Een abonnement vroegtijdig beëindigen door de prijsstijging is overigens niet mogelijk. T-Mobile heeft de jaarlijkse inflatiecorrectie in een clausule in elk contract verwerkt.

KPN verhoogde prijzen met ruim 5%

Telecombedrijf KPN verhoogde per 1 oktober 2022 de prijzen van de mobiele abonnementen. De inflatiecorrectie die deze provider doorvoerde kwam uit op 5,3 procent. Een stuk lager dan die van T-Mobile, omdat KPN het gemiddelde over de eerste zes maanden van dit jaar heeft genomen.

Daarnaast stelde KPN vast dat de prijsverhoging maximaal 2 euro zou bedragen. KPN beweerde daarmee dat het de impact van de prijsverhoging beperkt, omdat er nog meer verhogingen van de telecomtarieven in het vat zitten.

LEES OOK: KPN krijgt boete van €450.000 wegens tekortkomingen in aftapsysteem