Door de sterk gestegen prijzen in de supermarkt kopen Nederlanders minder spullen in de supermarkt. Uit onderzoek van het economisch bureau van ABN AMRO blijkt ook dat consumenten geld besparen door minder eten weg te gooien, vaker eenvoudigere gerechten te koken, goedkopere ingrediënten te gebruiken en minder vlees en vis te eten.

Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) daalden de supermarktverkopen in het eerste kwartaal van dit jaar met 4,8 procent. Er wordt met name minder vlees verkocht, maar ook de verkoop van andere verse producten, zoals groente, fruit en zuivel, daalt al een aantal kwartalen.



De daling van het verkoopvolume in supermarkten heeft direct te maken met de stijging van prijzen. De gemiddelde prijs van voedingsmiddelen in de supermarkt lag in april 15,6 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Door de hogere prijzen zijn consumenten een stuk kritischer op waar ze geld aan uitgeven. Behalve dat ze minder artikelen kopen en hun kookgedrag aanpassen, kiezen ze ook vaker voor huismerken, letten ze meer op aanbiedingen en gaan ze vaker naar discounters.

Infographic: ABN AMRO
Infographic: ABN AMRO

De volumeafname verschilt sterk per product. Ten opzichte van voor de coronapandemie ligt de supermarktverkoop van vlees zo'n 13 procent lager, wordt er zo'n 6 procent minder zuivel verkocht en 4 procent minder vers fruit, volgens onderzoeksbureau IRI.

Voor supermarkten worden de dalende volumes ruimschoots goed gemaakt door de gestegen prijzen, waardoor de omzetten van supermarkten vooralsnog stijgen.

ABN AMRO verwacht dat de supermarktprijzen gaan stabiliseren en na de zomer zelfs gaan dalen. Dat komt vooral doordat gedaalde energie- en grondstofkosten dan met vertraging in de keten worden doorgegeven. Aangezien prijzen echter relatief hoog blijven, zullen consumenten wel scherp op hun uitgaven blijven letten.

LEES OOK: Einde stijging voedingsprijzen in de supermarkt? Het hangt ervan af of je een maand of een jaar terugkijkt