• Boskalis-topman Peter Berdowski heeft goede hoop dat het Suezkanaal na het weekend weer bevaarbaar is.
  • Boskalis is met dochterbedrijf Smit Salvage ter plaatse om te helpen bij het losmaken van het containerschip dat het kanaal blokkeert.
  • Het Suezkanaal is een van de drukste vaarroutes ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel.

Als het meezit kan het grote containerschip dat vastzit in het Suezkanaal na het weekend weer vrij komen. Dat heeft topman Peter Berdowski van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis gezegd bij televisieprogramma Nieuwsuur.

Boskalis is met dochterbedrijf Smit Salvage ter plaatse om te helpen bij het losmaken van het 400 meter lange schip, dat de Ever Given heet.

“Dan moet het meezitten”, erkent Berdowski. Maar daar zet zijn bedrijf wel op in. Volgens de topman zijn er twee grote sleepboten op weg naar Egypte. Die zullen helpen om het schip los te trekken.

Nu is zijn onderneming op locatie al bezig met baggerwerk om grond weg te halen rond de voorkant van het schip. Volgende week is het een aantal dagen hoogtij, wat gunstig is omdat het water dan ietsje hoger staat. Dan moet het schip losgetrokken worden.

Foto: EPA/Suez Canal Authority
Foto: EPA/Suez Canal Authority

Berdowski hoopt dat het plan werkt, maar anders is er ook nog een alternatief. Daar wordt ook aan gewerkt.

Er wordt op het land een kraan opgezet die containers van de voorkant van het schip kan halen. Dan zou dat deel van het schip lichter worden en wat meer omhoog komen, waardoor het makkelijker wordt om het los te krijgen. Indien nodig zouden er wel zeshonderd containers weggehaald kunnen worden.

De eigenaar van de Ever Given heeft goede hoop dat het vaartuig zaterdagavond kan worden losgetrokken. Dat zei Yukito Higaki, president van het schipleasebedrijf Shoei Kisen Kaisha in een persconferentie voor Japanse media.

Eenmaal losgetrokken, zou de 400 meter lange Ever Given weer als vanouds moeten functioneren. "Het schip maakt geen water. Er zijn ook geen problemen met het roer en de scheepsschroeven."

Suezkanaal goed voor 12 procent van de wereldhandel

De 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdagochtend aan de grond. Mogelijk kon het schip door de harde wind en een stofstorm niet meer sturen.

Menselijke fouten zijn echter niet uitgesloten. Het onderzoek naar de toedracht van de blokkade begint pas nadat het schip weer is vlotgetrokken, zei voorzitter Osama Rabie van Suez Canal Authority.

Het schip ligt zodanig dwars in de vaargeul dat het kanaal in Egypte wordt geblokkeerd voor andere schepen. Dit raakt wereldwijde transportstromen flink, omdat er normaal altijd veel schepen varen.

Het 193 kilometer lange kanaal is een van de drukste vaarroutes ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Er worden dagelijks ongeveer een miljoen vaten olie en een grote hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas (lng) via het kanaal vervoerd. Per dag gaat er voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de waterweg.

De blokkade van het Suezkanaal zorgt voor zo’n 340 miljoen euro schade per uur, schat de Britse scheepvaartskrant Lloyd’s List.

Tocht rond Kaap de Goede Hoop

Kenners vreesden al dat het waarschijnlijk nog dagen, en mogelijk zelfs weken, gaat duren voordat de belangrijkste vaarroute tussen Azië en Europa weer toegankelijk wordt.

Ook Nederlandse winkelketens als Blokker, Action en HEMA kunnen problemen krijgen bij de bevoorrading als de blokkade van het Suezkanaal veel langer gaat duren, met mogelijk lege schappen tot gevolg.

Op dit moment wachten 321 schepen op vrije doorgang door het Suezkanaal, stelde de Suez Canal Authority in een persconferentie. 

De eerste schepen kiezen er inmiddels voor een tocht rond Afrika te maken in plaats van bij het Suezkanaal in de rij met wachtende schepen aan te sluiten. Containervervoerder Maersk laat zeker veertien schepen om heel Afrika varen.

Dat zorgt voor duizenden kilometers aan extra vaarafstand en kan honderdduizenden dollars aan extra kosten opleveren voor schepen, bijvoorbeeld aan brandstof. Ook wordt de uitstoot groter als schepen langer moeten varen.

Lees meer over de blokkade in het Suezkanaal: