Het gaat om ongeveer 130 tijdelijke contracten, zei een woordvoerder woensdag.
Daaronder bevindt zich veel cabinepersoneel. Stewards en stewardessen
krijgen vaak een seizoenscontract bij luchtvaartmaatschappijen om de grote
drukte in bijvoorbeeld de zomer aan te kunnen. De overige werknemers worden
mogelijk gedwongen ontslagen.

Martinair probeert voor de gedupeerde werknemers vervangend werk te
vinden. Daartoe vindt overleg plaats met de vakbonden. Martinair telt nu nog
3600 werknemers.

Om het hoofd boven water te houden, stopt Martinair met alle vluchten binnen
Europa. De concurrentie is te groot om de routes naar zonbestemmingen nog
winstgevend uit te kunnen voeren.

Martinair is bovendien van plan bepaalde onderdelen af te stoten, zoals de
cateringdivisie. De luchtvaartmaatschappij wil zich richten op de
intercontinentale vluchten naar onder meer Brazilië, Cuba en de Dominicaanse
Republiek en op het vrachtvervoer.

De vakbond FNV Bondgenoten wil meer informatie van Martinair over de
achtergrond van de reorganisatie. In een pamflet aan haar leden benadrukt
bestuurder Marjolein Dubbelaar dat de driehonderd banen alleen verdwijnen
als gevolg van het stopzetten van de Europese vluchten. Ze wil weten of het
afstoten van bedrijfsonderdelen ook tot banenverlies leidt. "Een van de
cruciale vragen is bijvoorbeeld of een toekomstig afgeslankt Martinair
levensvatbaar zal zijn."

Het passagiersvervoer is al enige tijd verliesgevend. Niet alleen kampt
Martinair met concurrentie, ook de hoge brandstofprijs speelt een rol. De
dure kerosine was ook een van de belangrijkste oorzaken voor de verliezen
die de vrachtdivisie vorig jaar leed.

De reorganisatie wordt doorgevoerd in overleg met de twee aandeelhouders van
Martinair, KLM en Maersk. Beide partijen hebben elk 50 procent van het
bedrijf in handen. Het is de bedoeling alle aandelen bij KLM onder te
brengen. Daar is nog wel toestemming van de Europese Commissie voor nodig.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl