• Durfinvesteerders hebben 4,5 miljard euro gestoken in Nederlandse startups en scaleups in de eerste negen maanden van 2021.
  • Er is nu al meer financiering opgehaald door Nederlandse groeibedrijven dan in heel 2020.
  • De toename komt vooral door buitenlandse investeerders; het aandeel van Nederlandse partijen slinkt.

Nederlandse startups en scaleups hebben dit jaar forse bedragen opgehaald bij durfinvesteerders. In totaal gaat het om 4,5 miljard euro in de eerste negen maanden van 2021. Dat is drie keer zoveel als in de eerste drie kwartalen van vorig jaar.

Dat blijkt uit een kwartaalrapport van Dealroom.co, Dutch Startup Association (DSA), Golden Egg Check, KMPG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) en Techleap.nl.

Het totaal opgehaalde groeikapitaal voor startups lag in juli, augustus en september lager dan het vorige, vooral door een aantal megadeals in dat recordkwartaal. Zo haalde betalingsdienstverlener Mollie 665 miljoen euro op, kreeg MessageBird voor 800 miljoen dollar financiering en ging er 193 miljoen euro naar neobank Bunq.

Lees ookBunq haalt €193 miljoen euro op in grote investeringsronde – CEO Ali Niknam: ‘We zijn klaar voor een nieuwe groeifase’

Toch kende ook het derde kwartaal een aantal grote klappers, waaronder Picnic (600 miljoen euro), Sendcloud (177 miljoen dollar) en VanMoof (128 miljoen dollar).

Opmerkelijk is daarbij de opmars van buitenlandse investeerders, met name Amerikaanse, die vooralsnog niet wordt bijgebeend door de Nederlandse fondsen. Was in 2019 nog 10 procent van de totale investeringen in Nederlandse groeibedrijven afkomstig van buitenlandse partijen, dit jaar is dat gestegen naar 55 procent. Het aandeel van Nederlandse fondsen in Nederlandse startups neemt daarentegen snel af, van 62 procent in 2019 naar 19 procent in 2021.

Een ander punt van zorg is dat durfkapitaalfondsen zich terugtrekken uit investeringen tot 1 miljoen euro. Sinds 2018 is hun aandeel in deze vroege fase investeringen gehalveerd.

“We moeten de groei volhouden en ook over een paar jaar nog internationaal concurrerend zijn”, zegt Maurice van Tilburg, managing director van Techleap.nl. “De afnemende investeringstrend aan de onderkant van de markt kan zorgelijk blijken.”

LEES OOK: Nederlandse scaleups: snelle groeiers die dichtbij internationale doorbraak waren, geremd door coronacrisis