Volgens onderzoeksbureau Fundstrat worden de komende twee jaar heel belangrijk voor zowel de  bitcoin als het hele crypto-universum. En gaat koffiereus Starbucks een eigen cryptomunt uitgeven.

Analisten onder leiding van Tom Lee voorspellen dat minstens drie bedrijven dit en het daaropvolgende jaar een eigen digitale munt zullen uitbrengen. In een brief aan cliënten verdubbelden Lee cum suis hun prognose van wat bitcoin gaat doen: iets meer dan 25.000 dollar eind 2018.

“Het fundamentele cryptoverhaal verbetert in 2018”, aldus Fundstrat. “Verbeterde apps zoals Robinhood en Circle (…) creëren dit jaar een springplank voor gebruikers”.

Het in Californië gebaseerde Robinhood, bekend om haar populaire beursapp, lanceerde eerder deze maand Robinhood Crypto. Afgelopen week kondigde betalingsbedrijf Circle aan dat het cryptobeurs Poloniex heeft overgenomen. Ook zegt Circle te werken aan de lancering van een eigen app voor cryptohandel via de smartphone, Circle Invest.

Bitcoin verscheen op de radar van het brede publiek toen de koers in december 2017 explodeerde naar 20.000 dollar. Begin 2018 kwam de genadeloze afstraffing. De koers van de bitcoin daalde tot onder de  6.000 dollar.

Fundstrat gelooft echter dat de bitcoin een goed jaar voor de boeg heeft:

"In zes van de afgelopen zeven jaar bereikte de bitcoin het dieptepunt binnen de eerste 60 dagen van het jaar, vóór maart. In 2018 halveerde waarde van de bitcoin op 6 februari met 50 procent (binnen 36 dagen), wat binnen die tijdspanne ligt. Met andere woorden, dit is opnieuw een reden om aan te nemen dat 5.900 het dieptepunt is voor 2018 en dat we medio 2018 bitcoin naar 20.000 dollar gaan zien stijgen, en eind 2018 naar 25.000 dollar".

Eigen cryptomunt voor Starbucks

Wat betreft het ecosysteem van cryptomunten in zijn algemeenheid, daar ziet Fundstrat drie niet-financiële ondernemingen bezig zijn met het slaan van eigen digitale munten in 2018 of 2019.

Starbucks, de alom tegenwoordige koffiemaker, is één van die bedrijven die mogelijk in de komende twaalf tot vierentwintig maanden in de cryptowereld stapt, aldus Fundstrat. Het is iets waar het bedrijf eerder op hintte.

"Ik denk dat blockchaintechnologie de basis zal zijn van een geïntegreerde Starbucksapp", zei topman Howard Schultz, eerder tegen Fox Business.

Schultz noemde de mogelijkheid van het in omloop brengen van "een eigen digitale munt" als onderdeel van deze ontwikkeling.

Het Japanse Line zou eveneens de komende 12 tot 24 maanden met een eigen munt kunnen komen. "Volgens het bedrijf heeft het een begin gemaakt met de registratie van een virtuele valutamarkt bij de toezichthouder.  Maar het gaf geen indicatie wanneer dit zich in klinkende munt vertaalt", aldus Fundstrat. "Waarschijnlijk volgt een digitale munt".

Ook e-commercebedrijf Rakuten heeft aangekondigd aan een cryptomunt uit te geven die gebaseerd is op haar loyaliteitsprogramma.

Intussen blijven de banken op Wall Street voorzichtig als het om cryptovaluta gaat. Financieel adviseurs van Bank of America Merrill Lynch kregen begin dit jaar de instructie cryptoproducten zoals Grayscale's Bitcoin Investment Trust niet actief aan hun cliënten aan te bieden.

LEES OOK Vergeet bitcoin: space mining wordt een biljoenenindustrie, vele malen groter dan de cryptomarkt