Dat heeft de onderneming vrijdag bekendgemaakt. Met de recente verkoop van het
Formule 1-team wist het bedrijf de financiële nood tijdelijk te verlichten.

Spyker liet weten een boekverlies te lijden op de verkoop van het
raceteam, maar wilde niet ingaan op de omvang daarvan. Evenmin wilde het
bedrijf de hoogte van het operationele verlies in het derde kwartaal en de
verwachte autoproductie in het vierde kwartaal vermelden.

Spyker komt eind november, begin december met een uitgebreide winst- en
verliesrekening waar de cijfers wel in zullen staan.

Door de penibele financiële situatie wist Spyker in het derde kwartaal
slechts zeven luxe sportbolides te bouwen en te verkopen. In totaal rolden
er dit jaar tot nu toe 24 auto’s van de band in vergelijking met 94 in
geheel 2006.

De autodivisie zal ook in de tweede helft van dit jaar verlies draaien. Spyker
streeft er naar over een paar jaar een jaarlijkse productie van 500
sportwagens te hebben.

Op basis van een strategisch onderzoek, in samenwerking met
advieskantoor Booz Allen Hamilton, heeft Spyker besloten zich voorlopig te
beperken tot de productie van twee modellen, de C-lijn met een lange
wielbasis en de 'super sports utility vehicle' D12.

Voor de lange termijn voorziet Spyker een "levensvatbare toekomst" als
autobouwer, waarbij het toenemend aantal superrijken, Spykers doelgroep, op
de wereld een positief effect zal hebben op de omzet.

De omzet moet verder worden opgekrikt door de prijzen van de bolides
meer af te stemmen op die van de directe concurrenten. De goedkoopste Spyker
kost momenteel 225.000 euro. Daarnaast wordt gedacht aan een wereldwijd
leaseconcept, dat sinds een paar maanden wordt getest in de Verenigde
Staten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl