Het Europese sportplatform Urban Sports Club, moederbedrijf van de Nederlandse sport- en fitnessapp OneFit, heeft ruim 80 miljoen euro aan verse financiering opgehaald.

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf richt zijn pijlen vooral op de zakelijke markt.

“Nu het einde van corona in zicht is, gaan we vooral flexibel verder”, zegt managing director Edouard Leeuwenburg tegenover Business Insider.

In een nieuwe investeringsronde wist het Europese sportplatform Urban Sports Club, moederbedrijf van de Nederlandse sport- en fitness platform OneFit, ruim 80 miljoen euro aan financiering op te halen. De Duitse mediagigant ProSiebenSat 1. was hierbij de grootste investeerder. Investeringsmaatschappijen Claret Capital Partners, HV Capital, Partech RTP Global, Rocket Internet en INKEF Capital deden ook mee aan de kapitaalronde.

OneFit, dat twee jaar geleden fuseerde met zijn Duitse branchegenoot Urban Sports Club,  is op dit moment de grootste sportaanbieder van Nederland en gaat met de nieuwe kapitaalinjectie verder uitbreiden. OneFit biedt als app op verschillende manieren toegang tot fitness, sport- en yogalessen en heeft in Nederland meer dan 1.000 partners bij onder meer sport- en yogascholen.

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf richt zijn pijlen met de nieuwe financiering vooral op de zakelijke markt. Ook gaat het meer investeren in technologische ontwikkelingen van de app.

Business Insider sprak met Edouard Leeuwenburg, Managing Director van OneFit, over de toekomstplannen.

Managing director Edouard Leeuwenburg van OneFit. Foto: OneFit
Managing director Edouard Leeuwenburg van OneFit. Foto: OneFit

Wat zijn jullie van plan in de nabije toekomst?

"Tijdens de lockdown hebben we ons bedrijf flink bijgestuurd. Daardoor willen we nu vooral gaan inzetten op de zakelijke markt. Werkgevers die werknemers stimuleren om te sporten. We hebben als ultiem doel om meer mensen aan het sporten te krijgen. Hierbij zien we het woon-werk-sport-verkeer als grote kans. We zijn ervan overtuigd dat sportende werknemers, gezonder en productiever zijn. Iets wat zich vertaalt in voordelen voor niet alleen de werkgever, maar ook de werknemer."

Dat woon-werk-sport-verkeer bevindt zich natuurlijk niet in alleen in 10 grote steden die jullie nu bedienen. Gaan jullie verder uitbreiden?

"Jazeker. We kijken nu bijvoorbeeld naar steden als Hilversum, Alkmaar, Lelystad en Amersfoort. Dat zijn steden waar veel mensen wonen en werken, dus waar behoefte is aan een flexibele sport oplossing. Maar de focus ligt vooral op de steden waar de meeste mensen werken. We zien dat veel mensen forensen naar hun werkplek en dat ze daar ook willen sporten. Denk aan een lekkere boks-sessie met collega’s na een drukke werkdag. Dat willen we makkelijker en flexibeler maken."

Die 80 miljoen euro, waar gaan die heen?

"Niet alles, maar een groot gedeelte gaat naar Nederland. Daarmee gaan we in het begin vooral vacatures vullen. Op dit moment staan er voor elke afdeling meerdere open en daar komen er in de aankomende weken nog veel meer bij. Met al die mankracht gaan we onder andere verbeteringen en optimaliseringen in de app doorvoeren."

"Daarnaast gaan we meer inzetten op sales en op partner management. We zijn immers de middle man en willen aan beide kanten, voor de sportschool en de afnemers, zoveel mogelijk waarde toevoegen. Ook gaat er een flink bedrag naar marketing waarmee we OneFit beter op de kaart gaan zetten. Hoe we al deze dingen gaan aanpakken, houd ik nog even voor me. Ik kan wel een tipje van de sluier oplichten: we gaan aan de slag met de abonnementen en we worden nog flexibeler."

Nu zijn de sportscholen eindelijk weer open, maar dat was lang niet zo. Hoe hebben jullie ingespeeld op corona en wat hebben jullie ervan geleerd?

"Intern hebben we alles van het begin al zo lean and mean mogelijk gedaan. Dat betekende niet alleen dat we erg kostenbesparend te werk konden gaan tijdens de pandemie, het betekent ook dat we nu enorm snel kunnen opschalen. We zijn heel sterk uit deze pandemie gekomen. Daarnaast kregen we veel nieuwe inzichten waar we ook snel op in hebben gespeeld."

"Zo boden we tijdens de pandemie onze klanten online live-sportlessen die heel goed werden ontvangen. Vooral yoga bleek populair. Niet gek, want als ik naar mezelf kijk profiteer ik ook van een half uurtje mindfulness om de drukke werkdag te onderbreken. Nu het einde van corona in zicht is, gaan we vooral flexibel verder. We kunnen gemakkelijk en snel aanpassingen doorvoeren waar nodig, en dat geeft ons de unieke kracht om heel snel te schakelen."

Heeft online sporten nog wel een toekomst nu de sportscholen weer open zijn?

"Wij geloven heilig in het hybride model dat we nu aanbieden. Hiermee kunnen mensen bijvoorbeeld ’s ochtends eerst een fysieke les in een sportschool bijwonen, vervolgens tijdens de lunchbreak een mindfulness of yoga-sessie online doen en de volgende dag weer iets anders inplannen. Zeker met het thuiswerken, wat door corona populairder is gemaakt, is deze vorm van hybride sporten nog toepasselijker dan ooit tevoren. Daarmee spelen we ook goed in op de wensen van onze abonnees."

LEES OOK: Oppasapp Nanny Nina maakt nu echt de stap naar het buitenland met pilots in Antwerpen, Sevilla en Dublin – Dragons’ Den-investeerder Shawn Harris legt weer €300.000 in