Al een paar jaar zet het Israëlische bedrijf Sodastream zich neer als een duurzame frisdrankproducent. Door consumenten zelf een apparaat te geven waarmee ze bruisend water kunnen maken, zou een gezin ruim tienduizend plastic flessen minder per vijf jaar verbruiken.

En dat idee slaat aan bij consumenten. In 2017 boekte het een recordwinst van 59 miljoen euro op een omzet van 434 miljoen euro. Sindsdien groeit het bedrijf nog steeds hard. Afgelopen zomer werd het frisdrankenbedrijf overgenomen door PepsiCo voor ruim 3 miljard dollar.

Toch zag ik zelf de noodzaak van zo’n apparaat nooit zo. Thuis drink ik zelden frisdrank en al helemaal geen Spa Rood, dus waarom zou ik tientallen euro’s uitgeven om het zelf te kunnen maken?

Verder lezen?

Word abonnee van Business Insider

    • Toegang tot Nederlandstalige Premiumartikelen en rekentools
    • Een website zonder reclamebanners
    • Loopt na een maand automatisch af
    • Nederlandse en Engelse premiumartikelen
    • Toegang tot onze rekentools
    • Een website zonder reclamebanners
    • Flexibel: elk moment opzegbaar
    Voordelige keuze
    • Nederlandse en Engelse premiumartikelen
    • Toegang tot onze rekentools
    • Een website zonder reclamebanners
    • Flexibel: elk moment opzegbaar