• De SSC Tuatara verbrak naar eigen zeggen begin oktober op State Route 160 in de Amerikaanse staat Nevada het wereldsnelheidsrecord voor productieauto’s.
  • Het oude record stond op naam van de Bugatti Chiron Super Sports.
  • De supersnelle auto van SSC rolt met een gelimiteerde oplage van slechts honderd voertuigen van de fabrieksband en kost minstens 1,3 miljoen euro.

’s Werelds snelste auto heeft kreeg op 10 oktober een nieuwe naam: Tuatara. Dit racemonster is een creatie van SSC North America.

De fabrikant van luxueuze op maat gemaakte voertuigen bracht het nieuws in de loop van oktober naar buiten van een succesvolle recordpoging in de woestijn van Nevada. Maar die prestatie wordt inmiddels weer betwist.

De Tuatara, met coureur Oliver Webb achter het stuur, reed twee keer over de State Route 160 en klokte, met 1.750 pk onder de motorkap, afgerond 485 en 533 kilometer per uur aan. Dat bracht het gemiddelde van een bizarre 508,73 kilometer per uur.

Bij de recordpoging werden 15 satellieten gebruikt om de Tuatara te volgen en de snelheid te meten. De resultaten zijn doorgegeven aan het Guinness Book of Records, maar die heeft de topsnelheid nog niet officieel overgenomen.

Foto James Lipman/SSC North America
Foto James Lipman/SSC North America

De liefhebber die 1,3 miljoen euro op de bank heeft staan, kan deze superauto bestellen bij SSC. Al zul je waarschijnlijk nooit die vijfhonderd kilometer per uur kunnen halen zonder een fikse bon te krijgen.

Zelf de snelle stoute schoenen aantrekken?

Wie zelf een snelheidsrecord voor een productieauto wil neerzetten zoals SSC, zal een afgesloten stuk weg moeten vinden. Ergens in een uitgestrekte woestijn zoals in Nevada bijvoorbeeld.

Ook moet je die weg in twee richtingen rijden op topsnelheid om de effecten van wind (mee of tegen) en terrein te middelen. Wil je dat je recordpoging in de boeken wordt meegenomen? Dan zul je alleen ‘gewone’ benzine en normale banden mogen gebruiken.

Lees ook op Business Insider

Bugatti Chiron Super Sport. Foto: Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport. Foto: Bugatti

De laatste auto die het snelheidsrecord voor productieauto’s verbrak, was de Bugatti Chiron Super Sport in 2019. Dat deed het voertuig op de Ehra-Lessien racebaan van Volkswagen in Duitsland. Deze auto haalde een topsnelheid van 490 kilometer per uur, meldt Ars Technica.

SSC bouwt slechts 100 exemplaren van de Tuatara. Het basismodel kost 1,3 miljoen euro, maar de prijs kan oplopen tot 1,6 miljoen euro. Dat is nog altijd goedkoper dan de tragere Bugatti Chiron, die 2,2 miljoen euro kost.

UPDATE 2 November 2020: In de dagen na de race doken vragen op over onregelmatigheden bij de video-opnames. SSC heeft toen besloten dat de recordpoging opnieuw wordt uitgevoerd, om alle twijfel weg te nemen.

LEES OOK: Ferrari maakt een letterlijk unieke supercar: er is maar 1 exemplaar van de Omologata voor een ‘veeleisende Europese klant’