Als je een gloednieuwe smartphone uitzoekt en jezelf trakteert op een toptoestel is er één gevoel dat kan knagen: “Wat nou als hij valt of wordt gestolen?” Heeft het zin om een verzekering voor je smartphone af te sluiten?

Bij een Apple iPhone XS Max of een Samsung Galaxy S10 Plus doe je toch een investering van rond de 1.000 euro of meer, als je een los toestel koopt. Verkopers van losse smartphones en abonnementenverkopers spelen dan ook graag in op je angst voor een kapotte of gestolen smartphone.

Stel je staat nog in de winkel. Je zit in de flow, hebt net het ultieme toestel uitgezocht. “Sluit toch gewoon meteen een verzekering voor je smartphone af, dan ben je van alle zorgen verlost”, zegt de verkoper.

De verleiding is groot, doe die smartphoneverzekering er ook maar bij voor een paar euro’s per maand. Maar wat zijn eigenlijk de valkuilen bij telefoonverzekeringen? We noemen er zes.


1. De smartphoneverzekering kent forse premies

De site telefoonverzekeringsvergelijker zet verzekeraars naast elkaar. De vergelijker stelt onafhankelijk te zijn en is vooral te spreken over onder meer aanbieders als Smartphonepolis, Nowgo en Simplesurance. Bij deze aanbieders komt de premie inclusief diefstalverzekering volgens de site op jaarbasis uit op 140 tot 190 euro, inclusief assurantiebelasting. Uitgaande van een smartphone met een nieuwprijs van 1.000 tot 1.250 euro.

De verzekeringen klinken heel compleet. Je bent gedekt voor diefstal en verdere schade. Denk aan schade door vallen of stoten, en brand- of waterschade. Ook schade veroorzaakt door derden is gedekt. En verder nog schade door kortsluiting of bedieningsfouten.

Maar de verzekering kent wel een forse prijs. Afhankelijk van de verzekeraar die je kiest, betaal je in vijf tot zeven jaar zomaar 1.000 euro aan premies bij een duurder toestel volgens telefoonverzekeringsvergelijker.

Lees ook op Business Insider


2. Bij schade of diefstal krijg je vaak geen nieuw toestel

Je zou nog kunnen denken: “Vooruit, het kost wat, maar ik heb na diefstal wel weer een nieuw toestel”. Helaas, verzekeraars werken doorgaans met de dagwaarde van het toestel als maximale uitkering.

Daarbij is het de vraag of je überhaupt een bedrag in contanten krijgt. Want verzekeraars kunnen je ook een vergelijkbaar gebruikt toestel geven na diefstal of bij een total loss van een smartphone.

Als je geld krijgt, kan het bedrag ook tegenvallen. De dagwaarde daalt namelijk heel hard. Ter illustratie: Allianz, de verzekeraar die samenwerkt met Simplesurance, gaat alleen in de eerste zes maanden na aankoop nog uit van 100 procent van de nieuwwaarde. Na een jaar is de dagwaarde nog 60 procent van de aankoopprijs en na twee jaar nog 40 procent.

Verzekeraars betalen bij schade doorgaans de reparatiekosten. Als reparatie niet lukt, kunnen ze je een ander (gebruikt) toestel geven. Of je krijgt de dagwaarde van je smartphone, die dus rap gedaald kan zijn.


3. Het eigen risico kan fors zijn bij een smartphoneverzekering

Het eigen risico van een smartphoneverzekering verschilt per aanbieder. Een paar voorbeelden: Smartphonepolis kent in principe een eigen risico van 50 euro. Simplesurance, dat samenwerkt met Allianz, heeft voor toestellen tussen de 1.000 en 1.250 euro een eigen risico van 150 euro in geval van schade.

Maar is je smartphone gestolen dan is het eigen risico 25 procent van de nieuwwaarde. Het eigen risico kan dus veel hoger zijn dan die 150 euro.


4. Strenge voorwaarden: bewijs maar dat je bent gerold

Als je wil claimen op de verzekering voor je smartphone, moet je echt van goeden huize komen. Toon maar aan dat er is ingebroken, als je smartphone thuis is gestolen. Bewijzen dat een zakkenroller er met je smartphone vandoor ging, is ook knap lastig.

Ben je overvallen, dan kan de verzekering je vragen aan te tonen dat er geweld tegen je is gebruikt.

Als je eenmaal aan de strenge voorwaarden voldoet, krijg je wellicht te maken de de eerdergenoemde dagwaarde en het eigen risico.

Stel dat de smartphone die je twee jaar terug kocht voor 1.000 euro, is gestolen. Het lukt je dit aan te tonen. Maar vervolgens blijkt dat de dagwaarde bij je verzekeraar na twee jaar nog maar 40 procent van de nieuwwaarde is. Dus 400 euro.

Vóórdat er een uitkering komt gaat er bovendien vrijwel altijd nog een eigen risico vanaf. Als je dan ook bedenkt dat je de afgelopen jaren bijna 300 tot 400 euro aan premies betaalde, wordt de verzekering al snel erg prijzig.


5. Misschien ben je dubbel verzekerd voor smartphoneschade

Misschien is een aparte verzekering overbodig en is je smartphone al verzekerd. Diefstal is soms al verzekerd via de inboedelverzekering of, als je op vakantie bent, via de (doorlopende) reisverzekering.

Verder heb je bij een nieuw toestel via de smartphonemaker een wettelijke garantie die je verzekert tegen productiefouten.

Het is wel slim de voorwaarden van de verzekeringen die je al hebt, goed na te lopen. De afgelopen jaren hebben diverse inboedelverzekeraars de voorwaarden aangescherpt na een enorme toename aan claims in verband met beschadigde of gestolen smartphones.

Verzekeraars zetten nu geregeld in op aanvullende ‘elektronicaverzekeringen’, die kun je afsluiten als een keuzemodule tegen een extra premie.


6. Je eigen verzekeraar zijn?

Verzekeren is een dure hobby. Je smartphone niet verzekeren en zelf het risico van schade of diefstal nemen als je dat financieel kan dragen, is doorgaans slimmer. Je bespaart in ieder geval de premie.

De Consumentenbond schaarde de verzekering voor je smartphone al eens in de categorie ‘onzinverzekeringen’ en BNNVARA’s consumentenprogramma Kassa zette de smartphoneverzekering op nummer drie in een top 5 van onnodige verzekeringen.


Lees meer over verzekeringen: