Familiebedrijf De Termeer Groep, waar de retailmerken Sacha en Manfield onder vallen, neemt mode- en lifestylemerk Sissy-Boy over uit de failliete boedel. De curatoren van Sissy-Boy hebben zaterdag overeenstemming bereikt over een doorstart.

Dat maakte De Termeer Groep zaterdag bekend. “Familiebedrijven zijn de ruggengraat van onze economie. Door Sissy-Boy op te nemen in onze familie willen we de kracht en de potentie die in het merk zit opnieuw de juiste voedingsbodem bieden”, aldus CEO Ward Termeer.

De nieuwe eigenaar geeft aan het “de kern van het merk” te willen versterken binnen het familiebedrijf. “Het doel is zoveel mogelijk banen en winkels te behouden. De komende tijd zal hier duidelijkheid over komen.”

Volgens de curatoren wil Termeer de winkels van Sissy-Boy in Nederland voortzetten en circa 80 procent van het winkelpersoneel een arbeidsovereenkomst aanbieden met ingang van 1 mei. Naar de vestigingen in België wordt nog gekeken.

Sissy-Boy failliet na tegenvallende verkopen

Kledingwinkel Sissy-Boy is vrijdag failliet verklaard door de rechtbank van Amsterdam. De keten, met circa 45 winkels in de Benelux, kampte al tijden met tegenvallende verkopen. Er werken ruim 600 mensen. Hoeveel daarvan mogen blijven onder de nieuwe eigenaar, is dus nog onduidelijk.

Sissy-Boy kreeg eind vorig jaar te maken met tegenvallende verkopen, wat de onderneming ernstig onder druk zette. Vervolgens werd besloten om te zoeken naar een koper die in de keten wilde investeren. Dat leidde tot vergevorderde gesprekken, maar de beoogde koper trok zich onverwachts terug. De onderneming vroeg eerder deze maand al uitstel van betaling aan.

Sissy-Boy bestaat sinds 1982 en is bekend om zijn collectie kleding en woonaccessoires. Er werken circa zeshonderd mensen, voor een groot deel in deeltijd. De omzet bedroeg afgelopen jaar circa 60 miljoen euro.

Lees ook op Business Insider

RG kreeg de keten in november 2017 in handen toen het met steun van investeerders de modemerken van de Varova Fashion Group inlijfde. Sindsdien is al gesneden in de kosten. Ook is er ingegrepen in de collectie en zijn er investeringen gedaan in de winkels en in de online-activiteiten.

BRG had ook de merken Gsus, Ontour, Open32, Kings of Indigo en Tumble ’n Dry in zijn portefeuille. Het merendeel hiervan is de afgelopen twee jaar afgestoten.

Lees meer over faillissementen van winkelketens: