• Volgens de Chinese webgigant Alibaba hebben 382 merken al voor meer dan 100 miljoen Chinese yuan (13,6 miljoen euro) aan spullen verkocht tussen 1 en 11 november.
  • Citi voorspelt dat de totale verkopen van Alibaba rond Singles’ Day uit zullen komen op een recordhoogte van 578 miljard yuan (78,8 miljard euro).
  • Toch moeten verkopers zich dit jaar koest houden, omdat de regering minder nadruk op consumptie wil.

Het Chinese koopfestijn Singles’ Day is stevig van start gegaan en kan ondanks de door Beijing opgelegde versoberingen verkooprecords gaan breken.

Webgigant Alibaba behaalde vorig jaar een recordomzet van 64,5 miljard dollar. Alibaba begon in 2009 met Singles’ Day als eendaags koopjesfestival, maar sindsdien is de lengte van het evenement flink opgerekt. Dit jaar begon het koopfestijn op 1 november en moet deze 11 november de climax worden.

Er zijn al 382 merken die voor meer dan 100 miljoen Chinese yuan (13,6 miljoen euro) aan spullen hebben verkocht sinds 1 november, meldt Alibaba. Apple, L’Oreal en Huawei zijn drie van die merken.

Apple heeft volgens Alibaba op 1 november in de eerste seconde van het evenement voor 300 miljoen yuan (40,9 miljoen euro) aan iPhones verkocht. En een dag voor het einde van het koopfestijn hebben al veertig merken hun verkopen ten opzicht van vorig jaar vertienvoudigd of meer.

Singles' Day wordt donderdagavond afgesloten en er zijn dus nog geen totaalcijfers. Maar het winkelplatform Taobao van Alibaba werd donderdagochtend overspoeld met bestellingen. De website was erg traag en er was ook enige tijd een melding te zien dat bestellen niet mogelijk was.

Alibaba's Taobao mobile shopping page on November 11, 2021.
De mobiele website van Taobao, een dochterbedrijf van Alibaba. Foto: Cheryl Teh/Insider

Sommige analisten verwachten dat Alibaba opnieuw een recordomzet gaat boeken, mede als gevolg van de groei van online na een nieuwe opleving van het coronavirus in China.

Citi verwacht dat de totale verkopen van Alibaba in de elf dagen die het koopfestijn duurt 15 procent hoger zullen liggen dan vorig jaar, op 578 miljard yuan (78,8 miljard euro), meldt CNN.

Concurrent JD.com laat aan Insider weten tussen 1 november en donderdagmiddag 11 november voor 311,4 miljard yuan (42,4 miljard euro) aan spullen te hebben verkocht. Dat is al meer dan de 271,5 miljard Chinese yuan (37 miljard euro) van Singles' Day vorig jaar.

Uit een enquête van consultancybureau Bain blijkt dat 52 procent van 3.000 ondervraagde Chinese consumenten van plan was meer uit te geven tijdens het koopfestijn dan vorig jaar.

Ondanks de enthousiaste uitgaven in de tweede economie ter wereld moeten webwinkels het van Beijing rustig aan doen. De regering van president Xi Jingpin eiste versobering in het streven naar een gelijke samenleving met "gemeenschappelijke welvaart".

Alibaba heeft afscheid genomen van de flitsende tellers die live de omzet bijhouden en legt juist het accent op duurzaamheid door energiebesparende producten aan te prijzen en een recyclingprogramma op te tuigen voor verpakkingsmateriaal.

De Chinese toezichthouders hadden de webwinkels vorige maand gevraagd terughoudend te zijn met "marketing-spam" in aanloop naar Singles' Day.

LEES OOK: Chinese overheid wil grote techbedrijven muilkorven, maar netwerkeffect is extreem krachtig – kijk maar hoe Facebook floreert, ondanks alle tegenwind