• Het grootste winkelevenement ter wereld staat voor de deur, zij het met een soberdere insteek dan in voorgaande jaren.
  • Singles’ Day, het jaarlijkse Chinese koopfestijn op 11 november waarbij Chinezen massaal aankopen doen, is uitgegroeid tot een internationale kaskraker.
  • Dit jaar moeten webshops als Alibaba en JD.com zich echter schikken naar een herijking van de Chinese economie op initiatief van president Xi Jinping.
  • Blijft de Chinese economie groeien op de lange termijn? Lees meer over 3 scenario’s voor de toekomst.

Op 11 november is het weer zover: Singles’ Day, het grootste winkelevenement ter wereld. Dan slaan Chinezen voor recordhoeveelheden aan nieuwe spullen in. Sinds de eerste editie in 2009 is de koopjesdag uitgegroeid tot een kaskraker binnen en buiten China, die zelfs het Amerikaanse ‘Black Friday’ heeft overvleugeld.

Tot voor kort leek de onstuimige groei van het fenomeen, zo genoemd omdat op de datum 11-11 sinds de jaren negentig alleenstaanden in het zonnetje worden gezet op Chinese universiteiten, nauwelijks te stuiten. De uitverkoop door een groeiend aantal winkels rond die datum, een Chinese tegenhanger van Valentijnsdag, is al jarenlang niet meer uitsluitend gericht op alleenstaanden.

Vorig jaar breidde de initiatiefnemer, de Chinese e-commercegigant Alibaba, het evenement uit van één dag tot elf dagen. Het bedrijf verkocht in die periode voor maar liefst 74 miljard dollar spullen – een bedrag dat het met veel bombarie op zijn website publiceerde. Het verpletterde met gemak het record van 38 miljard dollar uit 2019.

Ook in Nederland zit Singles’ Day in de lift, blijkt uit een enquête van Thuiswinkel.org. Dit jaar kent voor het eerst meer dan de helft van de Nederlanders (52 procent) het evenement, dat volgens de organisatie “niet meer weg te denken” is uit het winkelseizoen.

Dit jaar is echter in China alles anders. President Xi Jinping heeft besloten dat het genoeg is met de ongebreidelde viering van het kapitalisme en maakt vaart met een grondige hervorming van de Chinese economie. Hij hamert op 'gemeenschappelijke welvaart', een initiatief om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen, en wil dat online verkopers als Alibaba en JD.com een grotere nadruk leggen op duurzame groei.

Na Chinese techbedrijven ook webshops aangepakt

Na de grote Chinese techbedrijven, die het afgelopen jaar te maken hebben met veel striktere regulering, moeten daarom nu ook de webshops een toontje lager zingen van Beijing, als deel van een campagne om uitwassen van de tomeloze Chinese 'platformeconomie' aan te pakken. Alibaba heeft al een antritrustzaak achter de rug, die heeft geleid tot een boete van 2,8 miljard dollar.

Lees ook: De weg van China naar mondiale techheerschappij zit vol met obstakels

Singles Day is daarom dit jaar veel ingetogener. In plaats van een flitsende teller met het totaalbedrag aan aankopen legt Alibaba nu formeel de nadruk op duurzame groei en inclusiviteit, meldt Reuters.

Hoewel aanbiedingen en livestreams met sterren nog steeds een prominente rol spelen, zegt het bedrijf dat de prioriteit is om "milieuvriendelijke consumptie" aan te moedigen en "kwetsbare bevolkingsgroepen te steunen".

"We hebben onze focus verlegd van pure groei van de bruto inkomsten naar duurzame groei", zei chief marketing officer Chris Tung vorige week. Het bedrijf heeft toegezegd tot 2025 110 miljard yuan (bijna 15 miljard euro) te investeren in "gemeenschappelijke welvaart". Ook ontwikkelt het producten met een kleinere ecologische voetafdruk en geeft het bij sommige aankopen een deel van de opbrengst aan goede doelen.

Toch worden miljardenomzetten voorspeld voor de Chinese webshops rond Singles' Day. Alibaba en JD.com zijn al op 20 oktober begonnen met aanbiedingen. Sinds het afgelopen weekend is de uitverkoop bij beide bedrijven in een hogere versnelling gegaan. Uit een peiling is gebleken dat iets meer dan de helft van Chinese consumenten van plan is dit jaar meer uit te geven dan vorig jaar. Bovendien zien Alibaba en JD.com groeipotentieel in kleinere Chinese steden.

LEES OOK: Techmiljardair Jack Ma is niet de enige: ook andere kopstukken bij Chinese techbedrijven trekken zich terug