Als het logo van een groot merk wordt aangepast, gebeurt dat meestal heel subtiel.

Neem het logo van Coca-Cola, dat sinds het in 1886 werd ontworpen nauwelijks is veranderd. En dat betaalt zich ook uit, want Coca-Cola is het allerbekendste merk ter wereld.

Maar soms zijn de veranderingen van een logo zo drastisch dat het lijkt alsof ze voor twee totaal verschillende bedrijven zijn ontworpen.

Het kan heel riskant zijn om een bekend logo aan te passen, maar toch wagen sommige grote merken de gok. En dat pakt niet altijd goed uit. Zo veranderde kledingwinkel Gap zijn logo in 2010 en zag het onmiddellijk massaal klanten weglopen; binnen een paar dagen was het oude logo weer in ere hersteld.

Dit zijn de meest drastische veranderingen van logo’s van bekende merken:


IBM

Bron: IBM

Op ontwerpgebied heeft het tweede deel van de 20ste eeuw in het teken gestaan van vereenvoudiging. Het logo van IBM is een goed voorbeeld van die trend. Het huidige design stamt uit 1972 en moet “snelheid en dynamiek” uitstralen.

Lees ook op Business Insider


Pepsi

Bron: Pepsi

Pepsi toont de weg die veel andere merken ook hebben genomen: de letters volledig laten verdwijnen, waardoor het logo zelf het symbool is geworden van het merk.

Het eerste logo van Pepsi is illustratief voor de manier van ontwerpen aan het einde van de 19de eeuw. Hoe ingewikkelder het design, hoe beter. In 1962 kwam Pepsi met zijn sans-seriflogo dat aan de basis stond van het huidige design.


Volkswagen

Bron: VW

Adolf Hitler krijgt vaak de eer toegeschreven voor het ontwerpen van een vroege versie van de iconische VW Kever. Hij had ook invloed op het logo van de autofabrikant van voor de Tweede Wereldoorlog, met een hakenkruis-achtig symbool waar de letters duidelijk in het oog sprongen.

VW liet dat logo in 1939 vallen ten gunste van een ontwerp dat deed denken aan een tandwiel. Dat design heeft zich uiteindelijk ontwikkeld tot het hedendaagse logo. De blauwe kleur werd pas in 1967 toegevoegd en sindsdien is het ontwerp nauwelijks veranderd.


Amazon

Bron: Amazon

Het originele logo van Amazon probeerde een rivier door een letter A te laten stromen, maar het leek eigenlijk op geen van beide.

“Die rivier zou nooit een duidelijk karakter hebben uitgestraald”, zei professor informatiedesign Claudine Jaenichen van Chapman University tegen Marketplace.

Het huidige logo is veel beter leesbaar en heeft zelfs een verborgen betekenis in de pijl die van A naar z gaat. Dat staat symbool voor het feit dat de webgigant alles heeft dat klanten nodig hebben.


Windows

Bron: Microsoft

Microsoft heeft het Windows-logo vrijwel net zo vaak veranderd als dat het nieuwe versies van het besturingssysteem heeft gelanceerd. Een van de eerste versies was Windows NT 3.5x uit 1994 zoals in de illustratie hierboven.

In plaats van één drastische verandering is het logo van Windows stapje voor stapje aangepast. Dat resulteerde uiteindelijk in het zeer minimalistische ontwerp voor Windows 8 uit 2012.


Starbucks

Bron: Starbucks

Het Starbucks-logo heeft een aantal kleine maar onmiskenbare veranderingen ondergaan in de afgelopen bijna vijftig jaar.

Volgens de website van de koffieketen is het oorspronkelijke logo gebaseerd op een Noorse houtuitsnede van een zeemeermin. In de loop der tijd heeft Starbucks haar borsten bedekt, daarna haar staart en vervolgens in 2011 alle letters verwijderd uit het logo.


Audi

Bron: Audi

Audiwerke was een van de vier bedrijven die uiteindelijk het huidige Audi hebben gevormd. Het eerste logo staat in scherp contrast met het minimalistische ontwerp van vier ringen, dat al in 1932 voor het eerst werd geïntroduceerd en in 1985 zijn comeback maakte.


American Airlines

Bron: American Airlines

In het oorspronkelijke logo van luchtvaartmaatschappij American Airlines vloog een adelaar tussen de initialen van het bedrijf door. American Airlines onthulde in 2013 zijn huidige logo na een fusie met US Airways.

Die verandering kwam na 45 jaar vasthouden aan het oude, waarbij een eenvoudiger versie van de iconische adelaar boven op twee grote A’s zat.


FedEx

Bron: FedEx

In 1994 onderging FedEx een naamsverandering. Het bedrijf kortte de naam in van Federal Express naar FedEx en paste daar ook gelijk het logo op aan met een pijl verborgen in “Ex”.

Ontwerper Lindon Leader viel gelijk in de prijzen voor zijn nieuwe logo.


Apple

Bron: Apple

Het originele logo van Apple is mede ontworpen door Steve Jobs en toonde Isaac Newton vlak voordat hij de zwaartekracht ontdekte. Het was een heel ingewikkeld logo dat ook moeilijk was om naar te kijken, maar na een snelle verandering in 1976 is het ontwerp nauwelijks nog aangepast.


Shell

Bron: Shell

Royal Dutch Shell heeft altijd een schelp als logo gehad, maar tussen het huidige ontwerp en het originele ligt een wereld van verschil.

In 1941 kwam Shell met de rode en gele kleuren voor benzinestations om aandacht te trekken van automobilisten. Het huidige logo stamt uit 1999.


Nokia

Bron: Nokia

Het eerste logo van Nokia stamt nog van uit de tijd dat het een grote hout- en rubberfabriek was. Maar in de loop der tijden moest het gemoderniseerd worden. Het logo heeft meerdere gedaanten gehad, waaronder een rode driehoek met kleine rode letters en een zwarte ring met witte letter.

De grote blauwe hoofdletters in het huidige logo werden in 1998 geïntroduceerd.


Fiat

Bron: Fiat

Het logo van de Italiaanse autofabrikant Fiat heeft vele drastische veranderingen doorgemaakt. Het huidige logo lijkt erg op het ontwerp dat Fiat tussen 1959 en 1965, maar absoluut niet meer op het originele ontwerp uit 1898.


Mazda

Bron: Mazda

Het originele logo van Mazda bestond net als dat van Pepsi simpelweg uit letters. De huidige “M” stamt uit 1997, nadat Mazda drie verschillende andere symbolen had uitgeprobeerd. Die leken totaal niet op elkaar, maar in de laatste twee decennia heeft Mazda het logo hetzelfde gehouden.


Kodak

Bron: Kodak

In vergelijking met zijn tijdgenoten was het eerste logo van Kodak zijn tijd ver vooruit, met de duidelijke lijnen en de sans-serifletters.

In 1935 introduceerde Kodak de rode en gele kleuren en is daar sindsdien niet meer van afgestapt, ondanks dat het merk nog wel de nodige veranderingen heeft ondergaan.

Lees meer: