Het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda slaat onder de nieuwe topman Frederick Lukoff een andere weg in. Kosten besparen en marges opkrikken is niet zijn stijl. Lukoff wil groeien in het buitenland door het tolerante imago van Amsterdam meer te benadrukken, zegt hij maandag tegen het Financieele Dagblad.

Het in 1985 opgerichte Scotch & Soda heeft een paar moeizame jaren achter de rug. In het boekjaar 2019-2019 daalde de omzet met 3 procent tot 328,7 miljoen euro, zo maakte het bedrijf maandag bekend. Onder de streep leed Scotch & Soda een verlies van 12,7 miljoen euro. In het boekjaar 2017-2018 stond er nog een winst van 915.000 euro in de boeken.

Het merk specialiseert zich in het hogere middensegment en werkt doorgaans met warenhuizen die de kleding van Scotch & Soda in hun winkels te koop aanbieden.

Die tussenhandelaren lijden echter sterk onder de veranderingen in de detailhandel. Met name de grote fastfashionketens zoals H&M, Zara en webshops als Zalando kaapten grote aantallen klanten weg bij deze typische winkelstraatadresjes. Tal van tussenhandelaren vielen om of zagen hun verkopen zakken. Zo sluit warenhuisketen Hudson’s Bay, waar Scotch & Soda te koop is, nog dit jaar de deuren in Nederland.

Het veranderende winkellandschap merkte Scotch & Soda meteen. Waar het ooit driekwart van de verkopen uit deze ‘groothandel’ haalde, komt nu minder dan de helft van de opbrengsten daarvandaan.

Nieuwe strategie van Scotch & Soda-topman Lukoff

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital, dat sinds 2011 eigenaar is van Scotch & Soda, gooide het roer om en opende meer eigen vestigingen om de zichtbaarheid en marge te vergroten. Het aantal winkels dat onder de eigen merknaam wordt gevoerd is in acht jaar tijd gestegen naar 247.

Maar die groeistrategie is uitgewerkt. Aan Frederick Lukoff de taak om nieuwe plannen te smeden. Hij is afkomstig van het luxe modemerk Stella McCartney en volgde op 1 september Dirk-Jan Stoppelenburg op.

"Ik heb de Nederlandse cultuur, levenshouding en kijk op de wereld altijd bewonderd", zei Lukoff, zoon van een Nederlandse moeder en Amerikaanse vader, bij zijn aanstelling. "Ik ben ervan overtuigd dat er ruimte is voor een nog grotere weerklank van de sterke Nederlandse identiteit in de internationale modewereld."

In het Financieele Dagblad gaat hij dieper op zijn plannen in. Lukoff wil met Scotch & Soda groeien in het buitenland en daarbij de Amsterdamse waarden benadrukken. "Het gevoel van vrijheid en individualiteit is hier bijzonder sterk. Tolerantie is een belangrijk deel van de geschiedenis, en ook erg actueel. Homorechten, het legaliseren van cannabis zijn wereldwijd enorme onderwerpen. Deze stad is zijn tijd heel ver vooruit. Die waarden zijn exporteerbaar, zeker in een wereld waarin ze onder vuur liggen."

Lees het volledige interview met Lukoff bij het Financieele Dagblad »

 

Lees meer over mode: