Meer dan 600.000 likes op Facebook, een kwart miljoen volgers op Instagram en 100.000 mensen die zijn tweets in hun tijdlijn zien.

Dj Sam Feldt heeft op sociale media een grote schare fans verzameld. Fans die hem naar de 75ste plek stemden op de ranglijst van populairste dj’s die het toonaangevende Britse tijdschrift DJ Mag jaarlijks samenstelt. Dat is twaalf plekken hoger dan vorig jaar.

De 24-jarige Brabander (echte naam: Sam Renders) brak in 2015 uit het niets door met de single Show me love en vliegt sindsdien de hele wereld over om te draaien op feesten en festivals. Een ding houdt hem al die tijd bezig: wie zijn zijn fans nu eigenlijk?

“Je ziet op sociale media een tellertje oplopen. Dan zal je het wel goed doen, want veel mensen klikken op like”, zegt Renders in gesprek met Business Insider. “Maar wie zijn die mensen? Wat beweegt ze om jouw muziek te luisteren? En hoe activeer je ze?”

Facebook als tussenpersoon

Met name dat laatste punt frustreert hem. De dj heeft honderdduizenden volgers, maar om ze te bereiken is Renders afhankelijk van het sociale media-imperium van Mark Zuckerberg, dat naast Facebook uit Instagram en WhatsApp bestaat.

Tickets voor een exclusief optreden verkopen? Dat kan via een oproep op sociale media, maar niet elke liker of volger krijgt het bericht dan ook te zien.

“De enige manier waarop dat kan is door grote zakken geld te betalen om een post te sponsoren of een advertentiecampagne te draaien”, aldus Renders. “De mensen die op like klikken zeggen eigenlijk: ik vind deze muziek tof en wil er meer van horen. Vervolgens krijgen ze mijn posts niet te zien. Dat is een beetje krom.”

Hij besluit dat het anders moet. Met zijn startup Fangage beheert Renders nu zelf – en niet Facebook – de relatie met zijn fans.

Fanportal met exclusieve content

Fangage is een softwarepakket, waarmee artiesten en influencers een database opbouwen met gegevens van hun grootste fans. De eigen site van Renders, Heartfeldt.me, is op het online platform gebouwd. Hij plaatst tracks, mixtapes, video’s, prijsvragen en tickets op zijn portal, die fans kunnen unlocken door onder meer hun e-mailadres, telefoonnummer en woonplaats op te geven.

In de twaalf maanden sinds de lancering van Fangage hebben 20.000 mensen een profiel aangemaakt op de site van Renders. “Dat lijkt misschien weinig, maar het werkt superefficiënt.”

De dj kan zijn allergrootste fans direct benaderen via e-mail of sms, waar ter wereld hij ook optreedt. “Als ik in New York 300 van mijn superfans via een sms’je aan kan sporen om naar een show te komen, dan nemen die weer hun vrienden mee. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect. Dat is wat wij ook zien in de campagnes die al gedraaid zijn.”

Tienerondernemer uit Boxtel

Met Fangage komen voor Renders een hoop lijntjes samen. “Een stukje marketing, een stukje muziek, een stukje design en ontwikkeling.” 

Hij deed de marketingopleiding Advanced Business Creation aan de Avans Hogeschool Den Bosch en runde daarna een reclamebureau in Breda.

Ervaring als ondernemer heeft hij dan al ruimschoots. Op zijn dertiende gaat hij voor het eerst naar de Kamer van Koophandel om een bedrijf op te richten – met zijn vader, omdat hij nog geen achttien is. Via de webshop Callium.nl levert hij elektronica zoals beamers en camera’s uit China af bij Nederlandse klanten.

Op zijn vijftiende verkoopt hij de webwinkel aan Jasper Schrijver.

Verdienmodel van Fangage

Diezelfde Schrijver is nu CEO van Fangage. “We doen al heel lang zaken met elkaar. Hij komt uit Limburg”, zegt Renders, die zelf is opgegroeid in het Brabantse Boxtel. De dj heeft bij Fangage de marketing onder zijn hoede. De derde mede-oprichter is Nick Velten, die verantwoordelijk is voor de operationele zaken en de techniek.

De drie founders hebben zelf geld op tafel gelegd om het systeem te ontwikkelen en uit te bouwen. Vijftien klanten zijn nu aangesloten op Fangage, voornamelijk collega-dj’s zoals Oliver Heldens en Laidback Luke. Zij betalen maandelijks een bedrag aan de startup voor de technologie.

Het standaardpakket kost 175 euro per maand. Daarvoor bouwen en hosten Renders en co een website voor de artiest. Die is vervolgens uit te breiden met bijvoorbeeld een ticketshop of een webwinkel om merchandise te verkopen.

“Je kunt aan de achterkant meteen zien welke fans het meeste hebben gekocht”, zegt Renders. “Je kunt dan heel gericht je beste fans eruit filteren en daar weer speciale acties op loslaten.”

Dat kan via het ingebouwde e-mail- en sms-marketingsysteem, waarvoor je per campagne een aantal credits moet kopen. Renders ziet dat de persoonlijke sms’jes enorm effectief zijn: 95 procent bekijkt het bericht en 70 procent klikt op de  meegestuurde link. “Je voert marketing op iemand die al fan is, dus is de conversie megahoog.”

Koppeling met een merk maken

Ook koppelt Fangage merken en influencers aan elkaar en vangt daarvoor een klein percentage aan commissie. Zo was Renders laatst in Singapore om zijn nieuwe album Sunrise te promoten. Hij nodigde zijn grootste fans uit voor een exclusieve luistersessie. Die vond plaatst bij een meubelwinkel die het evenement sponsorde.

“Zo is het een driehoek”, legt Renders uit. “De influencer versterkt de band met zijn fans, de fans krijgen een superleuke ervaring en het merk dat zich eraan verbindt krijgt nieuwe klanten over de vloer. Het is een win-win-win-situatie die mogelijk wordt gemaakt door het Fangage-platform.”

Ander voorbeeld: Tijdens het Amsterdam Dance Event mochten vijftig fans de dj ontmoeten. Locatie: de Heineken Experience aan de Stadhouderskade. Renders plaatste na afloop deze foto op zijn Instagram-account:

Investeerders zoeken

Renders krijgt bijna dagelijks aanvragen binnen van geïnteresseerden. “We kunnen nu met de maandelijkse opbrengsten de kosten dekken,  maar we willen nog veel harder groeien”, zegt Renders. “Daar hebben we geld voor nodig.”

Hij kijkt met zijn twee mede-oprichters dan ook naar de mogelijkheden om investeerders aan boord te halen. Er is al interesse uit bijvoorbeeld China om daar het Fangage-concept uit te rollen.

Ook willen de drie ondernemers de komende maanden de eerste stappen zetten buiten de dj-wereld. Artiesten uit andere muziekstromingen aansluiten ligt voor de hand, maar Renders ziet ook kansen in e-gaming, reizen, voeding en fitness.

“Iedereen die fans op sociale media heeft en content produceert kan er met ons systeem concrete data van maken”, aldus Renders. “Het is als influencer zo belangrijk om die database op te bouwen. Dadelijk heb je misschien 10 miljoen fans op Facebook, maar wat als Facebook de kraan dichtdraait? Wat betekent dat nummertje dan nog?”

LEES OOK: Dit verdienen de 10 populairste dj’s van 2017