Overheden overwegen regels in te stellen om voldoende afstand op luchthavens en in vliegtuigen te kunnen garanderen.

De CEO van Ryanair zegt dat de luchtvaartmaatschappij niet zal vliegen als het wordt gedwongen om de middenstoelen leeg te houden.

Michael O’Leary stelt dat het idee “volledig ondoeltreffend” zou zijn. “We kunnen geen geld verdienen aan een bezetting van 66 procent”, zegt hij.

De CEO van Ryanair, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, zegt dat zijn vliegtuigen niet zullen vliegen als de maatschappij de middenstoelen leeg moet gaan houden. Hij omschrijft de plannen om sociale afstand te houden als “idioot”.

Michael O’Leary zegt tegenover de Financial Times dat een dergelijke actie “volledig ondoeltreffend” zou zijn. En dat terwijl het voorstel van deskundigen komt en sommige luchtvaartmaatschappijen er zelfs al mee hebben ingestemd, in ieder geval tijdelijk.

Het zou een manier kunnen zijn om bij het afzwakken van de coronamaatregelen ook het luchtruim weer voorzichtig te openen.

O’Leary zegt dat de plannen van de Ierse luchtvaartmaatschappij om meer te vliegen in duigen vallen door “een paar volledig ineffectieve maatregelen zoals het leeglaten van stoelen in het midden”. “Want”, zo stelt hij, “als middenzitplaatsen leeg zijn, kunnen we helemaal niet meer vliegen.”

Lees ook op Business Insider

Hij zegt zijn maatschappij aan de Ierse regering heeft laten weten dat als er zo’n maatregel komt de overheid zal moeten betalen voor de middelste zitplaatsen. Gebeurt dat niet, dan vliegt Ryanair niet.

Een Ryanair-vliegtuig in Riga. Bron: Reuters
Een Ryanair-vliegtuig in Riga. Bron: Reuters

O’Leary zegt ook dat de luchtvaartmaatschappij geen winst kan maken met zo weinig mensen in de vliegtuigen. Daarnaast zouden mensen nog steeds niet voldoende afstand kunnen houden als de middelste zitplaatsen leeg zijn.

“We kunnen geen geld verdienen aan een bezetting van 66 procent” zegt hij. “Zelfs als je dat doet, levert de middelste zitplaats onvoldoende ‘sociale afstand’ op, dus het is een idioot idee dat sowieso niets oplevert.”

De Ierse prijsvechter is de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld qua aantal routes. In 2019 was het de vijfde grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld in het aantal stoelen dat beschikbaar is voor de passagiers.

Als er ‘social distancing’ wordt opgelegd, is goedkoop reizen voorbij

Het idee dat vliegtuigen moeten vliegen met extra lege plekken wordt door experts aanbevolen. De vervoerscommissaris van de Europese Unie, Adina Valean, zei eerder dat er afstandsregels zouden moeten zijn op luchthavens en in vliegtuigen. Zij ging toen niet in op hoe die regels eruit moeten zien.

Luchtvaartmaatschappij Emirates kondigde al aan dat het stoelen tussen individuen en groepen gaat vrijhouden. Delta gaf aan dat het middenstoelen leeg gaat houden, in ieder geval tot 30 juni om “klanten en werknemers te helpen de juiste afstand te houden”.

Passagiers bij een Ryanair-vliegtuig in Polen. Bron: Reuters
Passagiers bij een Ryanair-vliegtuig in Polen. Bron: Reuters

Alexandre de Juniac, hoofd van de International Air Transport Association, vertelde Reuters eerder deze maand dat sommige regeringen zouden kunnen gaan eisen om stoelen vrij te houden.

De voorzitter van de wereldwijde handelsorganisatie van de luchtvaartindustrie zei wel dat vooral de goedkope maatschappijen schade ondervinden van de maatregelen. Zij worden nu gedwongen om ticketprijzen te verhogen.

“Dus dat betekent dat als er ‘social distancing’ wordt opgelegd, het goedkoop reizen voorbij is”, zei De Juniac.

Effectiviteit is nog onduidelijk

Het is nog niet duidelijk hoe effectief het weglaten van de middelste passagier is.

De BBC schrijft dat je in een gemiddeld vliegtuig eigenlijk meer dan vier stoelen van elkaar moet zitten om je aan de aanbevolen afstand te kunnen houden. Gezondheidsdeskundigen staan achter het vrijhouden van de middelste plekken, maar erkennen ook dat dat op lange termijn economisch niet houdbaar is.

Net als bij andere luchtvaartmaatschappijen vliegt Ryanair nog maar nauwelijks door het virus. In maart voerde Ryanair minder dan 20 vluchten per dag uit – minder dan 1 procent van het gebruikelijke dagelijkse gemiddelde van 2.500 vluchten.

Ryanair-topman Michael O’Leary. Bron: Reuters
Ryanair-topman Michael O’Leary. Bron: Reuters

O’Leary verwacht dat de luchtvaartmaatschappij ongeveer 40 procent van zijn vluchten in juli kan uitvoeren als de maatregelen tegen die tijd worden opgeheven. Hij schat dat ongeveer 50 tot 60 procent van de stoelen kan worden gevuld.

De Ryanair-topman verwacht dat zijn maatschappij rond september ongeveer 80 procent van zijn vluchten kan hervatten.

Deze plannen zouden worden “geruïneerd” als de luchtvaartmaatschappij niet de middelste stoelen kan vullen.

De pandemie heeft sommige luchtvaartmaatschappijen gedwongen de deuren te sluiten. Het coronavirus zal maatschappijen honderden miljarden kosten en kan de prijsvechters zoals Ryanair wegvagen.

Maar O’Leary is positief over de toekomst van zijn eigen bedrijf en verwacht dat het normale verkeer tegen de zomer van 2021 terugkeert. Ryanair zal dan profiteren van het wegvallen van de concurrentie.

LEES OOK: Deze kaarten laten zien hoe hard de coronacrisis de luchtvaart raakt