Ryanair-personeel moet achterstallige vakantiedagen opmaken, en dus schrapt de vliegmaatschappij de komende zes weken dagelijks zo’n vijftig vluchten.

Heb je pech, dan gebeurt dat een uur na de geplande vertrektijd. Dat overkwam een stel dat al op Weeze Airport stond te wachten op hun vlucht naar Alicante, Spanje, schrijft RTL Nieuws. “Omboeken ging niet, want alle andere vluchten zaten vol. Ze werden naar huis gestuurd en kregen een briefje waarop stond hoe ze hun geld terug konden krijgen. ‘Jammer dan’ was de houding van Ryanair.”

Ryanair biedt aan om de vlucht om te boeken of om de ticketprijs te vergoeden, maar volgens claimexperts moet de vliegmaatschappij meer doen dan dat.

Er is een EU-verordening die bepaalt dat als een luchtvaartmaatschappij minstens twee weken voor vertrek een vlucht annuleert de klant recht heeft op een financiële vergoeding. Dat is een vast bedrag: 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de afstand van de vlucht. Dat is dus een vooraf vastgesteld forfaitair bedrag, en niet afhankelijk van de kosten die je werkelijk maakt. Dit is een compensatie voor de vertraging.

Daarnaast moet Ryanair mogelijk een schadevergoeding betalen. Maak je bijvoorbeeld gebruik van de optie die Ryanair biedt om kosteloos om te boeken, dan kan het zijn dat de nieuwe vlucht duurder is en dat de vlucht twee dagen later vertrekt. Afhankelijk van hoelang van tevoren Ryanair annuleert, vergoedt Ryanair het verschil tussen de twee ticketprijzen, plus de kosten die je extra maakt voor overnachting.

Ryanair meldt op haar site dus alleen de minimale verplichting die ze heeft naar haar klanten.

Retourvlucht telt niet

Ralph Pais, CEO van passagiersbelangenclub Claim It, heeft nog wel meer aan te merken op de werkwijze van Ryanair. “Wat je echt gemeen kan noemen is dat Ryanair iedere vlucht afzonderlijk ziet, dus twee tickets vormen geen retourvlucht. Dat betekent dat als één vlucht vervalt, je voor die andere vlucht niets kan claimen.” Het bedrijf heeft sinds dit weekend al meer dan 300 schadeclaims voor Ryanair ontvangen.

Lees ook op Business Insider

Pais: “Op coulance kan je bij Ryanair alleen maar hopen. De meeste maatschappijen behandelen het EU-reglement met respect. Ryanair niet. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat iemand direct een betaling ontvangt. Dat is hun strategie: niet betalen tot iemand naar de rechter stapt.”

De Consumentenbond meent dat Ryanair contractbreuk pleegt door de vluchten zomaar te schrappen. De Europese Commissie houdt de Ierse prijsvechter in de gaten. “We moeten kijken of Ryanair de rechten van passagiers respecteert”, zei een commissiewoordvoerder maandag.

Planning is een zooitje

De annuleringen zijn volgens Ryanair nodig om de “punctualiteit van de dienstregeling te verbeteren”. Voor het einde van het jaar moet veel personeel nog een berg achterstallige vakantiedagen opmaken. De top van Ryanair erkent dat ze van de planning een zooitje hebben gemaakt.

Naar schatting worden door de annuleringen de plannen van in totaal 308.000 tot 385.000 reizigers in de war gebracht. Klanten werden kort voor hun vlucht via e-mail op de hoogte gesteld. Ryanair-klanten die een stoel hebben geboekt op een geannuleerde vlucht kunnen deze kosteloos omboeken of hun geld terugvragen.

Zaterdag bleven al tachtig vliegtuigen aan de grond, inclusief een retourtje Dublin-Schiphol.

LEES OOK: Deze 28-jarige Nederlandse jurist biedt vertraagde vliegtuigpassagiers direct geld in ruil voor claimrecht