Een vertraagde vlucht is vervelend, maar de rompslomp om geld terug te krijgen van een luchtvaartmaatschappij vaak ook. In dat spanningsveld zit een business, denkt de 28-jarige jurist Alexander Colenbrander – rechts op de foto.

Samen met zijn compagnon Timothy Egeler is Colenbrander het bedrijf Claimingo gestart, waarvan de website sinds woensdagochtend live is.

Colenbrander kreeg twee jaar geleden zelf te maken met een vertraagde vlucht van Londen naar Amsterdam. Op vliegveld Gatwick vroeg hij andere passagiers of zij hun claim wilden verkopen aan hem voor 100 pond per stuk. Dat ging wonderwel: hij pinde zeshonderd pond en had in no time zes claims.

Helaas voor Colenbrander bleek dat de luchtvaartmaatschappij zich op ‘overmacht’ kon beroepen. Dus hij was zijn geld kwijt. “Maar ik had wel geleerd dat er vraag is naar een dergelijke dienst”, vertelt hij aan Business Insider.

Geld terugvragen bij vertraging

Juristen die passagiers bijstaan als ze geld terugwillen voor vertragingen, werken volgens Colenbrander doorgaans op no cure no pay-basis. Dat doet Claimingo desgewenst ook, maar het eigenlijke verdienmodel zit elders.

"Wij hebben een andere marktanalyse gemaakt. Ongeveer 80 tot 85 procent van mogelijke claims bij vertragingen wordt niet ingediend. In Nederland alleen al gaat het volgens onze schatting om een bedrag van zo'n 125 miljoen euro per jaar. Wij bieden mensen die geen moeite willen doen een contant bedrag in ruil voor het claimrecht."

Dat bedrag komt neer op zo'n 30 procent van de claimwaarde. Volgens Europese regels kunnen passagiers op grond van een aantal criteria - waaronder meer dan drie uur vertraging - geld terugvragen. Afhankelijk van de duur van de vlucht is dat 250 euro voor de korte afstand, 400 euro voor de middellange afstand en 600 euro voor lange afstanden.

Verdienmodel claims bij vertraging

Als iemand een potentiële claim van 400 euro voor de middellange afstand verkoopt aan Claimingo, krijgt de passagier 120 euro uitgekeerd (bij een korte vlucht is de vaste vergoeding 75 euro, bij een lange vlucht 180 euro). Claimingo gaat vervolgens verhaal halen bij de luchtvaartmaatschappij.

"Dertig procent lijkt misschien weinig, maar ons model is gebaseerd op het volgende kostenplaatje", licht Colenbrander toe. "Bij zo'n vordering van vierhonderd euro gaat dertig procent naar de reiziger, we houden rekening met 20 procent aan juridische kosten, dertig procent aan operationele kosten en tien procent verliezen van niet-inbare claims. Dat blijft er een winstmarge van tien procent over."

Als het verdienmodel werkt, heeft Claimingo potentieel een flinke groeimarkt te pakken. "We hopen vrij snel op duizend claims per maand te zitten, met een gemiddelde waarde van vierhonderd euro."  Als je dat doorrekent, komt dat neer op vier ton omzet per maand, met een winstmarge van tien procent.

Colenbrander en Egeler baseren hun prognoses onder meer op een test van drie weken, waarin 350 claimverzoeken werden verzameld. Daarvan leken er 170 op het eerste gezicht sterk genoeg om over te nemen. Inmiddels hebben luchtvaartmaatschappijen in 124 gevallen uitbetaald, in 25 gevallen lopen er nog rechtszaken en in 21 gevallen bleken de claims uiteindelijk toch niet inbaar.

Concurrentie

Helemaal uniek is het model van Claimingo overigens niet. Het vanuit België opererende bedrijf Claim It - actief in diverse Europese landen, waaronder Nederland - hanteert ook een combinatie van een no pay no cure- model en een zogenoemde fast cash-optie.

Dat laatste doet Claim It naar eigen zeggen al twee jaar, tegen een vergoeding van 25 procent van het te vorderen bedrag in ruil voor overname van de claim - dat is dus iets minder dan de 30 procent die Claimingo biedt.

Topman Ralph Pais van Claim It zegt tegenover Business Insider de voorkeur te geven aan de 'classic formule', waarbij het bedrijf op basis van een no cure no pay-overeenkomst 25 procent commissie krijgt, in geval van een succesvolle vordering. "Dit is veel interessanter is voor de meeste passagiers. Ook kunnen wij bevestigen dat slechts een zeer klein percentage van de klanten opteert voor de fast cash-formule. Dat zijn vaak passagiers die zeer goedkoop vlogen en daarom genoegen nemen met een kleine compensatie, terwijl de ticketprijs normaliter niet gerelateerd is aan de hoogte van de compensatie, die namelijk forfaitair is."

Obstructie bij uitkeren vergoeding

Claimingo denkt echter dat het model waarbij je direct een contant bedrag krijgt in ruil voor een claimrecht, wel degelijk potentie heeft. Mede omdat er nog zoveel passagiers zijn die de mogelijkheid om geld terug te krijgen, laten schieten.

Vraag daarbij is of méér passagiers zelf geld gaan terugvragen - voor het volledige bedrag - als ze beseffen dat de kans relatief groot is dat luchtvaartmaatschappijen betalen. "Het is natuurlijk prima als mensen dat zelf willen doen. Maar luchtvaartmaatschappijen werpen vaak obstakels op die ontmoedigend werken."

Zoals? "We hadden laatst een carrier uit het Midden-Oosten die klaagde over 'niet-authentieke' handtekeningen bij een claim. De vertraagde passagier zou eerst naar het Turkse consulaat moeten. Kijk, in zo'n geval weten wij hoe de regels werken en deinzen we niet terug voor een rechtszaak, als we de claim overnemen."

Europese ambities

Claimingo is gestart in Nederland, maar kijkt al naar verdere expansie. Colenbrander: "Er zijn Europese regels voor vergoedingen bij vertraging, dus dit is zeker schaalbaar. We beginnen in Nederland, maar hebben plannen om uit te breiden naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België."

Voor de financiering van de startup hebben Colenbrander en Egeler steun gekregen van een beursgenoteerd bedrijf dat opgenomen is in de Midkap-index in Amsterdam. Dat bedrijf heeft 800 duizend euro in Claimingo gestoken in ruil voor een aandelenparticipatie.

Om welke partij het gaat, wil Colenbrander niet zeggen. "Deze partij wil voorlopig anoniem blijven. Over de waardering van de onderneming kunnen we ook geen uitspraken doen."

LEES OOK: Hoe een 27-jarige Amsterdammer Nederland aan de eerlijke olijfolie uit Kreta wil krijgen