Ryanair stapt naar de rechter om groen licht van de Europese Commissie voor de Nederlandse noodsteun aan KLM aan te vechten.

De Ierse budget luchtvaartmaatschappij vindt het bizar dat Nederland zoveel geld aan één bedrijf geeft.

Ryanair heeft al zeven rechtszaken lopen. Het concern wil de noodsteun aan Europese concurrenten blokkeren.

Luchtvaartmaatschappij Ryanair stapt naar een Europese rechter om de overheidssteun van 3,4 miljard euro die KLM van Nederland krijgt te blokkeren.

De budgetvlieger maakte zich deze zomer al kwaad over de leningen en kredietgaranties, die de Europese luchtvaartmarkt zouden verstoren.

Het Ierse concern richt zijn pijlen op de Europese Commissie. Die oordeelde in juli dat de steun voor het in crisis verkerende KLM in orde was. Volgens Ryanair moet deze beslissing worden teruggedraaid.

“Bizar dat Nederland zoveel besteed aan één bedrijf”

“Het is bizar dat de Nederlandse regering, die andere overheden de les leest over begrotingsregels, heeft besloten voor iedere vrouw, kind en man in Nederland 200 euro te besteden aan één bedrijf in een volledig geliberaliseerde markt”, zo stelt het bedrijf.

Lees ook op Business Insider

Ryanair voert al langer strijd tegen de staatssteun die andere luchtvaartmaatschappijen hebben gekregen wegens de coronacrisis.

In totaal diende het bedrijf zeven klachten in bij Europese rechtbanken tegen de steunpakketten voor zijn concurrenten.

KLM-baas Pieter Elbers zei eerder dat de steun aan de voorwaarden van Brussel voldoet en is geenszins sprake van een “free ride”.

De steun aan KLM komt bovenop een steunpakket van de Franse overheid van 7 miljard euro, waarmee de steun aan Air France-KLM uitkomt op 10,4 miljard euro.

Ryanair vecht ook noodsteun Lufthansa aan

Ook de steun aan andere Europese luchtvaartmaatschappijen schoot Ryanair in het verkeerde keelgat. Zo vecht de budgetvlieger de goedkeuring van de Europese Commissie voor de miljardenstaatssteun voor Lufthansa aan bij het Europese Hof van Justitie.

“Als Lufthansa de steun nodig heeft om competitie uit de weg te ruimen, dan heeft de maatschappij het niet nodig om te overleven”, zo legde directeur juridische zaken van Ryanair Juliusz Komorek de positie van zijn bedrijf uit. “Liquiditeitsproblemen zijn de enige rechtvaardige reden om staatssteun te krijgen in deze crisis.”

Eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging zei eerder dat de noodhulp Lufthansa zal helpen de crisis in de luchtvaartsector door de virusuitbraak te doorstaan.

De andere rechtszaken die Ryanair heeft lopen zijn gericht tegen concurrenten SAS, Finnair, Air France en TAP, die allemaal noodsteun kregen.

LEES OOK: Air France-KLM schrijft kwartaalverlies van €1,7 miljard – minister Hoekstra zou hardere ingrepen willen