De Duitse overheid redt de nationale luchtvaartmaatschappij Lufthansa met 9 miljard euro voor een belang van 20 procent.

Lufthansa staat net als andere luchtvaartmaatschappijen op het randje van de afgrond door de coronacrisis.

In eerste instantie trekt Duitsland 6 miljard euro uit, daarnaast steunt de staat een driejarige lening van 3 miljard euro.

Berlijn kan het belang uitbreiden tot 25 procent als een vijandige overname dreigt voor Lufthansa.

Duitsland en Lufthansa hebben lang gesteggeld over de steun, net als in Nederland waar de regering KLM redt met 2 tot 4 miljard euro.

De Duitse overheid redt Lufthansa door een belang van 20 procent te nemen in de luchtvaartreus. Met de reddingsactie is in totaal zo’n 9 miljard euro gemoeid. Lufthansa is net als andere luchtvaartmaatschappijen flink in de problemen gekomen door de coronacrisis.

Voor het verkrijgen van de deelneming telt de Duitse overheid in eerste instantie ongeveer 6 miljard euro neer. De staat steunt ook een driejarige lening van 3 miljard euro. Mocht het concern later nog te maken krijgen met een vijandige overnamepoging dan kan Duitsland zijn grip op Lufthansa nog versterken, is tevens afgesproken. In dat geval mag het belang van Berlijn worden opgevoerd tot net iets meer dan 25 procent van de aandelen.

Olaf Scholz, de Duitse minister van Financiën, benadrukte dat Duitsland op termijn weer van het staatsbelang af wil. De regering streeft ernaar de deelneming tegen eind 2023 te verkopen. Maar dit is ook afhankelijk van het herstel bij het luchtvaartconcern. Ook stelde Scholz dat wanneer een staat zoveel geld uitgeeft, deze tevens de plicht heeft om ervoor te zorgen dat de rekening uiteindelijk niet bij de belastingbetaler terecht komt.

Overigens zal Berlijn zich straks niet bemoeien met de dagelijkse leiding bij het bedrijf. Wel mag de overheid twee commissarissen aanstellen bij Lufthansa. Als onderdeel van de deal zal Lufthansa zich daarnaast blijven inzetten op het terugdringen van de milieu-uitstoot. Dat doet het bedrijf door te blijven investeren in schonere vliegtuigen en door waar mogelijk schonere brandstof in te slaan.

De Duitse regering en Lufthansa steggelden al weken over de noodsteun voor de geplaagde onderneming. Door de crisis houdt Lufthansa een groot deel van zijn vloot noodgedwongen aan de grond, met uitzondering van de vrachtvluchten. Ondertussen lopen de vaste kosten door en dreigt het geld van de onderneming op te raken. Bij de Lufthansa Group werken in totaal zo'n 138.000 mensen. De banen van tienduizenden werknemers staan op de tocht.

Meer overheden zien zich de laatste tijd genoodzaakt om luchtvaartmaatschappijen te hulp te schieten. Lufthansa kreeg zelf bijvoorbeeld al steun toegezegd uit Zwitserland. De overheid in Bern staat garant voor omgerekend 1,2 miljard euro aan leningen voor de Zwitserse tak van het bedrijf. Met de overheden van Oostenrijk en België zijn de Duitsers daarnaast nog in onderhandeling over hulp.

Air France-KLM krijgt ook veel steun. Om het luchtvaartconcern van de ondergang te redden heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd. In Nederland loodst de regering KLM door de coronacrisis met 2 tot 4 miljard euro steun, in ruil voor meer invloed op het beleid van KLM. De staat verwierf vorig jaar een belang van 14 procent in Air France-KLM voor 744,4 miljoen euro.

LEES OOK: Miljardensteun voor KLM betekent dat politiek meebestuurt en eisen stelt over duurzaam vliegen, bonussen voor de top en pilotensalarissen