Begin deze week presenteerde Rolex zijn nieuwe horlogemodellen voor 2023. Wat opviel bij de presentatie van het Zwitserse luxemerk was de afwezigheid van de magneetbestendige Milgauss-serie.

Alle ogen waren gericht op de Cosmograph Daytona, de titanium Yacht Master, de gloednieuwe 1908 en een moderne Day-Date. Tegelijk verwijderde Rolex alle webpagina’s over de Milgauss.

Verzamelaars merkten dit al snel op. Uit een analyse van zoekresultaten op Google bleek dat er vervolgens sprake was van een enorme piek op zoektermen als “Milgauss.”

De Milgauss werd in 1953 geïntroduceerd. Het sportieve model was bedoeld voor onder mensen met avontuurlijke beroepen zoals piloten, zeelieden en duikers.

De magneetbestendige Milgauss was ook hét horloge voor ingenieurs. Dat wil zeggen: voor onderzoekers die het risico liepen dat magnetische interferentie van laboratoriumapparatuur het mechanisme van hun horloge zou verstoren.

De originele versie van het horloge werd gebruikt door de wetenschappers van CERN, de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek, in Genève, schrijft Rolex.

Foto: Rolex

De verkopen van dit model zijn altijd relatief laag geweest. "Het was altijd een enigszins controversieel horloge, al vanaf de lancering in de jaren '50," zegt Paul Altieri, CEO van de Amerikaanse Rolex-verkoper Bob's Watches, tegen Insider. "Voor zijn tijd was het een groot horloge - dik om je pols - terwijl de meeste horloges toen juist veel kleiner waren."

Dat wil niet zeggen dat de Milgauss helemaal niet gedragen werd: acteur Jeff Goldblum droeg een speciale versie in "Jurassic World: Dominion". Ook actrice Jennifer Aniston en rockster Anthony Kiedis zijn er in het openbaar mee gezien.

Bij een herziening van het oorspronkelijke ontwerp in 2007 werden een opvallende turquoise wijzerplaat en een oranje bliksemvormige secondewijzer toegevoegd. Daar overheen zat een groen saffierglas dat volgens Rolex uniek is.

De Milgauss werd maar weinig verkocht op de tweedehands markt. Het is traditioneel een van de enige roestvrijstalen Rolex-modellen die voor minder dan de nieuwprijs wordt verkocht, volgens een prijsanalyse van WatchCharts.

Foto: Rolex

Dankzij de cultstatus van de Milgauss is het horloge echter niet geraakt door inzakkende verkopen, waar populaire modellen zoals de Daytona en de Submariner de afgelopen twee jaar mee te maken hebben gehad.

Deze week is te zien dat het nieuws over het stopzetten van de productie van de Milgauss heeft geleid tot een stijging van prijzen van oudere exemplaren. Een aanzienlijk aantal advertenties op Chrono24 verkoopt het model momenteel ruim boven de 10.000 euro.

"Wat er meestal gebeurt, vlak nadat een model wordt stopgezet, is dat de prijs een sprong omhoog maakt. We weten niet waar dat eindigt. Het kan een dag of twee duren voordat er stabilisatie optreedt", zei Altieri. "We verkopen graag horloges die populair zijn, zelfs als de prijs ervan daalt. Maar bij dit model denken we dat de prijs zal stijgen."

Rolex kan ervoor kiezen om de Milgauss over een paar jaar te herintroduceren. Tot het zover is, zullen wetenschappers zich tevreden moeten stellen met een tweedehands model.

Foto: Rolex

LEES OOK: Rolex erkent: huidige schaarste aan luxe horloges heeft niet te maken met exclusiviteit, maar met echte tekorten