• Rolex verklaart dat het tekort aan luxe horloges waar het bedrijf mee kampt “geen strategie” is.
  • Het Zwitserse bedrijf geeft doorgaans geen openheid van zaken over de productie en distributie.
  • Zelfs nu de aanvoer stokt, is Rolex nog altijd goed voor 25 procent van de mondiale markt voor luxe horloges.

Toen Rolex-verzamelaar en kenner Jeffrey Hess in 1996 een ongeautoriseerde geschiedenis van de iconische maker van luxe horloges publiceerde, werd het boek gretig gelezen door het reclamebureau dat het Zwitserse merk vertegenwoordigt. 

“Een van de reclamejongens zei: ‘Weet je hoe moeilijk het is om advertentieteksten te schrijven voor een bedrijf als Rolex, dat zo geheimzinnig en zo voorzichtig is?'”, vertelde Hess aan Insider.

Gebrek aan transparantie is kenmerkend gebleven voor Rolex, terwijl het bedrijf nog net zo dominant is op de markt voor luxe horloges als een eeuw geleden en de vraag naar horloges piekte tijdens de coronacrisis.

Rolex heeft te maken met dezelfde problemen als veel andere bedrijven: mondiale toeleveringsketens zijn ernstig verstoord geraakt tijdens de coronapandemie. Daardoor was het niet eerder zo moeilijk of kostbaar om een Rolex te verkrijgen.

Rolex biedt geen publiekelijk toegankelijke perscontactinformatie. Eerdere pogingen van Insider om contact te leggen via e-mailadressen van pers en media op Rolex.com stuitten op de mededeling dat de berichten waren “geblokkeerd.”

Echter kort nadat Yahoo Finance een eigen verhaal over het tekort aan Rolex-horloges publiceerde, verbrak het bedrijf de mediastilte en kwam het met een geschreven verklaring. 

“De schaarste aan onze producten is geen strategie onzerzijds”, schrijft Rolex. “Onze huidige productie kan niet aan de bestaande vraag voldoen, althans niet zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze horloges – iets wat we weigeren, aangezien de kwaliteit van onze producten nooit in het gedrang mag komen.”

“Rolex doet geen enkele concessie aan wat er nodig is om uitzonderlijke horloges te vervaardigen”, staat er verder in de verklaring. Het Zwitserse bedrijf wijst er ook op dat alle Rolex-horloges handgemaakt zijn op één van de vier locaties in Zwitserland, een proces dat “uiteraard onze productiecapaciteit beperkt.”

Ten slotte zegt het bedrijf niet verantwoordelijk te zijn voor de distributie van horloges onder individuele klanten, aangezien Rolex werkt met een netwerk van erkende distributeurs, die zelfstandig hun eigen wachtlijsten voor nieuwe producten beheren.

De verklaring van Rolex is in zijn geheel te lezen op Yahoo Finance.

LEES OOK: Rolex heeft voor het eerst in 8 jaar nieuwe modellen van zijn meest iconische horloge uitgebracht – zo zien ze eruit