Mark Zuckerberg en prins Claus wisten het al: om respect af te dwingen, hoef je geen pak met stropdas te dragen. Het blijkt nu ook uit een studie van Harvard University.

Onderzoekers ondervroegen voorbijgangers in Milaan naar hun mening over de bezoekers van luxe winkels. Als die een jurk en bont droegen, zouden ze vast veel kopen, dachten de voorbijgangers.

Het winkelpersoneel daarentegen dacht het omgekeerde: juist degenen die op gympies en in een sweater binnenkwamen, zouden de beste klanten kunnen zijn. Hun redenering: als je zo veel zelfvertrouwen hebt om er zo bij te lopen in een luxe omgeving, speelt geld geen rol.

De onderzoeksuitkomsten komen overeen met wat je wel in vliegtuigen tegenkomt: zakenreizigers in de economy class en ook wel de business class dragen jasje-dasje. Maar in de first class lopen de passagiers er nonchalant bij in informele kleding.

Risico om vertrouwen te verliezen

Silvia Belleza, één van de studenten die samen met twee hoogleraren het Harvard-onderzoek deed, zegt dat afwijken van de groepscode dus zeker voordelen biedt. Maar het is ook een risico, zegt ze tegenover The Wall Street Journal. Je loopt de kans het vertrouwen van je eigen groep te verliezen.

Het succes van afwijken van de conventies zagen de onderzoekers ook bij andere experimenten. Een hoogleraar in T-shirt kreeg meer respect van studenten dan een gladgeschoren collega met stropdas. Kandidaten die aan een wedstrijd deelnamen voor het beste businessplan deelnamen, oogsten meer succes als hun Powerpoint een afwijkende opmaak had.

Het kan dus lonen om onconventioneel te zijn. Eerder schreef Z24 al over het positieve effect op kantoor van een kaal hoofd en een grote mok.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl