Stel, je hebt om één uur ’s middags een sollicitatiegesprek gehad. Vervolgens krijg je ’s avonds rond 10 uur een sms-berichtje met de volgende boodschap:

“Hi, Tim. Mijn naam is Ben en ik werk bij Vanderbloemen. Ik was vandaag niet op kantoor. Ik hoorde dat je op gesprek was en dat iedereen onder de indruk was. Ik zou je graag nog even spreken. Hopelijk lukt dat!”

Antwoord je? Zo ja, hoe lang doe je erover? Dat kan van invloed zijn voor de beslissing of je de baan krijgt.

De Amerikaanse recruiter William Vanderbloemen heeft deze test bedacht en voert ‘m af en toe ook zelf uit. Hij heeft een wervingsbureau voor executive search in de Verenigde Staten. Vanderbloemen gebruikt de sms-test na sollicitatiegesprekken voor bepaalde functies bij zijn eigen bedrijf of voor banen waarbij klanten verwachten dat werknemers super snel reageren.

Als je snel reageert, vergroot je de kans om de baan te krijgen, althans bij het bedrijf van Vanderbloemen, waar 45 mensen werken.

Toch is de test ook een voorbeeld van de enorme druk die sommige banen opleggen aan werknemers om altijd beschikbaar te zijn. Vanderbloemen benadrukt dat de snelheid waarmee mensen reageren op een sms'je buiten de reguliere werktijden, niet doorslaggevend is voor de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen.

Als mensen binnen 24 uur reageren, geldt dat vaak als heel behoorlijk. Maar als iemand binnen één minuut reageert? "Dan hebben we zoiets van 'Ah, misschien is hij wel net zo gek als wij'", aldus de recruiter. "Is dat normaal voor elke baan? Nee. Werkt het voor elk bedrijf? Nee."

William Vanderbloemen. Foto: Courtesy Vanderbloemen Search Group

Testen van flexibiliteit bij sollicitanten

Het idee voor de test ontstond nadat Vanderbloemen een aantal mensen had aangenomen die veelbelovend leken, maar vervolgens niet voldeden aan de snelle respons die klanten verwachtten. Dat is volgens hem essentieel voor sommige functies.

Voor zijn eigen bedrijf zet Vanderbloemen de sms-test al jaren in en het is volgens hem een goede indicator om te bepalen of iemand geschikt is om met veeleisende klanten om te gaan. "Het wil niet zeggen dat dit normaal is, maar in bepaalde gevallen sluit het wel aan bij wat cliënten van je verwachten."

Vanderbloemen vertrouwt niet alleen op de sms-test, als hij een idee wil krijgen van de flexibiliteit van kandidaten. Toen hij een keer in New York was, realiseerde hij zich dat hij geen tijd had om naar het café te gaan waar hij met een kandidaat had afgesproken. Hij nam contact op en vroeg of ze elkaar op een andere plek konden ontmoeten. Toen de kandidaat daar soepel op reageerde, zag Vanderbloemen dat als een groot pluspunt.

Sindsdien kiest hij er regelmatig voor om de locatie van een sollicitatiegesprek aan te passen, een half uur voordat het gesprek begint. Dat gebeurt niet altijd, want sommige banen vereisen meer flexibiliteit en snelheid dan andere.

Het late sms'je laat hij overigens vaak door een medewerker van zijn bedrijf versturen. Hij beseft dat het nogal intimiderend overkomt, als je zo'n boodschap van de baas krijgt.

Regels voor communicatie buiten kantoortijd

Vanderbloemen stelt overigens dat zijn bedrijf wel degelijk richtlijnen heeft voor de bereikbaarheid van werknemers buiten kantoortijden.

E-mails die buiten de reguliere werktijden binnenkomen, moeten binnen 24 uur worden beantwoord, zegt hij. Slack-berichten worden meestal niet 's avonds verstuurd, maar als dat gebeurt verwacht Vanderbloemen wel dat mensen dezelfde avond nog reageren. Dan gaat het wat hem betreft om verhoogde urgentie.

"Als ik iemand buiten kantooruren sms, geldt dat als zeer urgent en heb ik eigenlijk direct een antwoord nodig. En als ik bel na werktijd, verwacht ik dat mensen opnemen", zegt hij.

Vanderbloemen vindt dat de sms-test nog steeds relevant is in een wereld waarin sommige werknemers proberen te voorkomen dat ze constant bereikbaar zijn. "Voor ons bedrijf, met name voor bepaalde teams binnen ons bedrijf, is zo'n test een directe indicator voor de vraag of je net zo abnormaal bent als wij", grapt hij.

LEES OOK: 4 redenen waarom een lange sollicitatieprocedure goed is voor zowel bedrijven als werknemers, volgens een recruiter van Amazon met meer dan 10 jaar ervaring