Quibi, een streamingdienst met korte filmpjes en series, stopt een half jaar na de lancering.

Voormalig CEO van eBay Meg Whitman en zakenpartner Jeffrey Katzenberg maakten woensdag bekend de stekker uit het Amerikaanse platform te trekken.

Quibi haalde 1,8 miljard dollar op bij investeerders, maar de bezoekersaantallen bleven te ver achter bij de verwachtingen.

Aan prominente namen uit de techwereld en de Amerikaanse entertainmentindustrie geen gebrek. Maar zes maanden na de lancering is het alweer over en uit voor streamingservice Quibi.

Initiatiefnemers Jeffrey Katzenberg en voormalig CEO van veiligsite eBay Meg Whitman maakten woensdag bekend de stekker uit het platform te trekken.

Quibi moest een streamingdienst worden met series en filmpjes voor mobiel gebruik. De programma’s waren gemaakt om op telefoons te worden afgespeeld, afleveringen duurden tussen de vijf en tien minuten.

De Amerikaanse service ging begin april van start, net toen het woon-werkverkeer voor veel mensen wegviel vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Katzenberg, voormalig Disney-baas en medeoprichter van entertainmentbedrijf Dreamworks, wist samen met zijn zakenpartner Whitman 1,8 miljard dollar aan investeringen binnen te halen voor het platform.

Het bedrijf strikte onder meer Steven Spielberg, Jennifer Lopez, LeBron James, Idris Elba en Chrissy Teigen voor de programmering.

Veel te weinig gebruikers bij Quibi

Katzenberg weet de tegenvallende resultaten van Quibi, dat dit voorjaar slechts 1,3 miljoen gebruikers had, aanvankelijk volledig aan de coronacrisis. "Is dat de stortvloed aan mensen waar we op hoopten voor de lancering? Het antwoord is nee", aldus Katzenberg toen tegenover The New York Times. "Dit is niet wat we wilden. Het komt niet in de buurt van wat we wilden."

De cijfers waren op dat moment ook nog vertekend: de streamingservice was de eerste 90 dagen gratis.

De initiatiefnemers lieten woensdag weten dat ze hun aandeelhouders geld zouden teruggeven, maar dat ze personeelsleden moesten ontslaan. De twee gaan op zoek naar kopers voor de meer dan honderd shows die Quibi heeft laten maken.

LEES OOK: Waarom Netflix geen geld verdient met reclame – de reden is simpel volgens topman Reed Hastings