Waarmee laat je pas écht zien dat je een miljardair bent? Met een privéjet natuurlijk. Van alle statussymbolen is dit toch wel het allercoolste.

Mannen als Richard Branson en Elon Musk staan bekend om hun niet zelden knettergekke uitgavepatroon. En waarom ook niet? Als je jaarlijks gemiddeld 80 miljoen dollar uitgeeft, dan doet een jet meer of minder er ook niet meer toe.

De privéjet is dan ook een vrij normale uitgave onder miljardairs. Je moet je immers snel kunnen verplaatsen.

Dit zijn enkele techmiljardairs die over een privévliegtuig beschikken:


CEO Jeff Bezos van Amazon, de rijkste man op aarde, heeft een vliegtuig via zijn holding Poplar Glen.

Foto: Chip Somodevilla / Getty Images

Bron: CNBC


Bezos’ Gulfstream G650ER-jet kan acht passagiers vervoeren en kost naar schatting $65 miljoen (omgerekend €57 miljoen).

Lees ook op Business Insider

Foto: Flickr/Falcon Photography

Bron: Business Insider


Investeerder Mark Cuban bezit maar liefst drie jets! In een interview in 2017 zei Cuban dat het bezitten van een jet zijn “ultieme doel” is, omdat “het me geeft wat voor mij het meest waardevol is: tijd”.

Foto: Jin S. Lee

Bron: Money


Cuban haalde zelfs het Guiness Book of Records toen hij in 1999 zijn eerste vliegtuig kocht, een Gulfstream V-jet. Zijn aankoop van $40 miljoen (€35 miljoen) was de grootste internettransactie ooit.

Foto: Greg Bishop, Flickr

Bron: CNBC


Naast een Gulfstream V heeft Cuban twee Boeing Business Jets. Hij kocht ooit een Boeing 757 om de Dallas Mavericks te vervoeren, het basketbalteam dat hij sinds 2000 bezit. Cuban bezit ook een 767 die hij verhuurt als charter.

Foto: Mark Cuban (l) met Dallas Mavericks-speler Luka Doncic. Bron: AP Photo/Brandon Wade

Bron: Beam Aviation


Medeoprichter Bill Gates van Microsoft omschreef zijn privéjet als zijn “guilty pleasure” en zijn “grote uitspatting”.

Foto: Susan Walsh/AP

Bron: Business Insider


Naar verluidt bezit Gates een Bombardier BD-700 Global Express, een toestel dat 19 mensen kan vervoeren en $40 miljoen kost (€35 miljoen).

Foto: Bombardier BD-700 Global Express. Bron: Shutterstock

Bron: Business Insider


Bill Gates is trouwens niet het enige Microsoft-kopstuk met een jet. De Hongaarse software-ontwikkelaar Charles Simonyi, die aan de wieg stond van Microsoft Office-software tot hij het bedrijf in 2002 verliet, heeft er ook een.

Foto: Wikimedia Commons

Bron: Business Insider


Naast zijn jacht van 71 meter bezit Simonyi ook een Dassault Falcon-jet. Binnen de atmosfeer blijven is blijkbaar te saai voor deze man: in 2007 én in 2009 reisde hij naar het internationale ruimtestation ISS.

Foto: Dassault Falcon

Bron: Wichita Eagle


Oracle-oprichter Larry Ellison staat bekend om zijn weelderige leefstijl en ongewone gedrag. Ellison is een fervent zeiler en heeft zijn vliegbrevet. Zoon David is stuntpiloot die sinds zijn 13e met z’n vader vliegt.

Foto: Larry Ellison (links) en zoon David. Bron: Eric Charbonneau/Invision/AP

Bron: Business Insider


Ellison bezit niet alleen een Hawaïaans eiland en een zeilraceteam, hij heeft ook twee gevechtsvliegtuigen: een buiten gebruik gestelde Sovjet MiG-29, en een SIAI-Marchetti S.211, een oud toestel van de Italiaanse luchtmacht. Naar verluidt mag Ellison van de Amerikaanse overheid niet met zijn MiG vliegen – het wordt als een vuurwapen beschouwd.

Foto: AP Photo/Efrem Lukatsky

Bron: Guardian


Wijlen Steve Jobs bezat ooit een Gulfstream V voor 15 passagiers. Jobs kreeg de jet, tezamen met 10 miljoen aandelen Apple, bij wijze van salarisverhoging in 2002.

Foto: AP Photo/Lennox McLendon

Bron: CNET


Jobs’ vliegtuig bleef in de Apple-familie. Apple’s hoofd productontwerp John Ive kocht het toestel “tegen een fikse korting” van Jobs’ weduwe Laurene Powell Jobs. Ive hielp Jobs met het ontwerpen van de jet en grapte dat “ik er tenminste niets aan hoef te veranderen”.

Foto: Getty / Mike Windle

Bron: Business Insider


CEO Elon Musk van Tesla en SpaceX bezit vliegtuigen sinds hij begin 2000 zijn bedrijven startte. Hij bezat een Dassault Falcon 900 uit 1994 met 12 zitplaatsen, maar die deed hij in 2016 in de verkoop. Musk bezit nu een Gulfstream G650ER.

Foto: PewDiePie/YouTube

Bron: Jalopnik


Musks privévluchten waren een bron van controverse in januari 2019. Toen bleek Musk in 2018 liefst 240.000 kilometer te hebben gevlogen met zijn Gulfstream G650ER ter waarde van $70 miljoen (€62 miljoen). Tesla betaalde $700.000 (€620.000) aan vliegkosten van de baas.

Foto: Het interieur van een Gulfstream G650ER. Bron: Gulfstream

Bron: Business Insider


Musk vloog zelf toen hij nog bezig was met de oprichting van SpaceX en Tesla, maar hing de stuurknuppel aan de wilgen. Hij vond dat hij te veel verantwoordelijkheden had naar zijn kinderen en zijn bedrijven. In 2008 zei Musk dat hij een Aero L-39 Albatros-gevechtsvliegtuig, een Piper Meridian M500 en een Cessna Citation CJ2 had gevlogen.

Foto: Een Aero L-39 Albatros-gevechtsvliegtuig. Bron: Robert Sullivan

Bron: Business Insider, Washington Post


Oprichter Richard Branson van Virgin is ook niet onbekend met absurde uitgaven aan dure speeltjes zoals een Caribisch resort, een onderzeeër ter waarde van een miljoen, en een amfibievoertuig.

Foto: Benoit Tessier/Reuters

Bron: Business Insider


Branson bezit een Dassault Falcon 50 EX, waarmee hij naar zijn privé-eiland in de Britse Maagdeneilanden vliegt. Eerst had hij een Falcon 900 EX, maar hij had een kleiner vliegtuig nodig om bij zijn Caribische resort te kunnen komen. Voor langere vluchten vliegt hij met Virgin Atlantic, zijn commerciële luchtvaartmaatschappij, om met “crew en passagiers” te zijn.

Foto: Reuters/Stringer

Bron: Business Jet Traveler


Uiteraard beperkt Bransons interesse voor luchtreizen zich niet tot vliegtuigen. In 1987 was hij de eerste die in een ballon de oceaan overstak. Hij vloog in 2003 50 meter met een airglider en wil met zijn commerciële ruimtevaartbureau Virgin Galactic de eerste ruimtetoeristen de stratosfeer inschieten.

Foto: Virgin Galactic

Bron: Business Insider


Dankzij Googles enorme groei zijn oprichters Sergey Brin en Larry Page elk meer dan 50 miljard dollar waard. Beiden hebben stevig geïnvesteerd in een privévloot vliegtuigen via hun gedeelde holding Blue City Holdings.

Foto: Larry Page (links) en Sergey Brin. Getty

Bron: Beam Aviation


De Google-oprichters kochten in 2005 voor $15 miljoen (€13 miljoen) hun eerste toestel. Dat was een Boeing 767-200 van Qantas. Voor nog eens $10 miljoen lieten ze het toestel verbouwen in een privéjet voor 50 man.

Foto: Boeing 767-200. Bron: Reuters/Sergei Karpukhin

Naar verluidt bezaten de twee, samen met oud-CEO Eric Schmidt, acht vliegtuigen, waaronder twee Gulfstream V’s, een Boeing 757 en een Dassault/Dornier Alpha Jet-gevechtstoestel.

Foto: Education Images / UIG via Getty Images

Bron: TechCrunch


Het Google-duo bezit niet alleen vliegtuigen, ze hebben ook een eigen priveterminal die ze in 2013 kochten. Locatie: San Jose International Airport. Kosten: $82 miljoen (€72 miljoen). De terminal kan gebruikt worden door andere topbestuurders in Silicon Valley.

Foto: Een weergave van de terminal. Bron: Signature Flight Support

Bron: Business Insider, Beam Aviation


Google heeft ook een tweede vliegveld, beheerd door vastgoeddochter Planetary Ventures LLC. In 2014 namen ze het over van NASA, die het de komende 60 jaar aan hen verhuurt. Voordien betaalde de Google-oprichters NASA jaarlijks meer dan $1 miljoen om hun privéjets in de hangars van Moffett Field onder te brengen.

Foto: Moffett Field. Bron: Smith Collection/Gado/Getty Images

Bron: Beam Aviation, TechCrunch


Maar Larry Pages interesse in vliegende voertuigen gaat verder dan alleen jets. Hij investeerde in twee verschillende startups: Kitty Hawk en Opener – beide werken aan een vliegende auto.

Foto: De “Flyer” van Kitty Hawk. Bron: Kitty Hawk

Bron: Business Insider

LEES OOK: Ik vloog 14 uur in de businessclass van de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld – en het was nog chiquer dan ik dacht