A-merken in supermarkten zijn afgelopen jaar duurder geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling van de Consumentenbond. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden, aldus de organisatie.

Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen. Een kar met negentig dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld 177 euro, klanten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten betalen 105 euro, meldt de Consumentenbond.

A-merken zijn wel veel vaker in de aanbieding dan huismerken. Voor wie vooral aanbiedingen koopt, zal het verschil dus een stuk kleiner zijn, aldus de Consumentenbond. Hoewel onderlinge vergelijkingen moeilijk te maken zijn, noemt de peiling onlinesupermarkt Picnic en sommige winkels van Hoogvliet en Jumbo als goedkoopste supermarkten voor A-merken, en Aldi en Lidl als goedkoopste voor huismerken.

Het onderzoek werd gedaan bij vijftien supermarktketens. Naast de btw-verhoging geven supermarkten en fabrikanten uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen: duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten.

Prijstest van Kassa

In april kwamen supermarktketens Aldi en Lidl als duurste uit de bus in een prijstest van televisieprogramma Kassa. Na de uitzending daalden de rapportcijfers van consumenten voor beide ketens, die het juist moeten hebben van hun imago van lage prijzen.

Vooral Aldi reageerde woedend op de manier waarop de test werd uitgevoerd. Kassa koos standaard voor de goedkoopste versie van een product, terwijl de budgetmerken van andere supermarkten volgens Aldi qua kwaliteit niet te vergelijken zijn met die van de Aldi-huismerken.

LEES OOK: De omstreden prijstest van Kassa raakt het imago van Lidl en Aldi hard – het geloof in lage prijzen taant