Het zou zomaar kunnen dat de prijs van een product bij de kassa duurder uitvalt dan op het schapkaartje staat aangegeven. Bij Albert Heijn kwam bij 36 producten de schapprijs niet overeen met de prijs op de kassabon.

Dat blijkt uit een steekproef van Omroep Brabant in 11 filialen van de grootgrutter. In het merendeel van de gevallen ging het om een hogere prijs, die kon oplopen tot 0,69 cent extra.

Hoe vaak de prijs op het schapkaartje afwijkt van het bedrag op de kassabon bij Albert Heijn, is niet precies duidelijk. De supermarkt heeft naar aanleiding van de resultaten laten weten daarvan geen exact beeld te hebben.

Foutje

Wel legt een woordvoerster van Albert Heijn uit dat het gaat om kaartjes bij de schappen die bij prijsveranderingen te laat zijn gewisseld. Personeel doet dit handmatig en daar kan in principe altijd een foutje in sluipen. “Het is slordig, maar het blijft mensenwerk”, zo klinkt het. “Maar mijn ervaring is dat het weinig voorkomt.”

Albert Heijn is op dit moment bezig elektronische prijskaartjes in te voeren voor een aantal supermarkten. Die moeten ervoor zorgen dat er geen licht meer zit tussen kassa- en schapprijzen. Nog dit jaar moeten 150 winkels met elektronische prijskaartjes van de circa 950 winkels zijn uitgerust.

Prijzen aan de kassa zijn overigens leidend bij Albert Heijn. Toch kunnen klanten geld terugvragen als hun bon onaangename verrassingen bevat, laat de zegsvrouw weten. “Daar gaan we coulant mee om.”

Lees meer over Albert Heijn:

Lees ook op Business Insider