Post- en pakketbezorger PostNL verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar moeilijk blijven, zegt topvrouw Herna Verhagen van het concern in een toelichting op de jaarcijfers die maandag werden gepubliceerd. Het bedrijf waarschuwde vorige maand al voor een lagere winst door een tegenvallende pakketstroom.

PostNL blijft “alle nodige maatregelen nemen” om de resultaten te verbeteren, stelt Verhagen.

Door de krapte op de arbeidsmarkt en omdat er steeds minder brieven worden verstuurd is het volgens PostNL noodzakelijk om minder vaak per week post te gaan bezorgen. Daarvoor is wel een wijziging van de postwet nodig, zegt Verhagen in een toelichting op de jaarcijfers.

“Als we de post bereikbaar en betrouwbaar willen houden moeten we zo snel mogelijk in plaats van ‘vandaag op de post, morgen bezorgd’ naar ‘vandaag op de post, binnen twee dagen bezorgd’ en op termijn ‘binnen drie dagen bezorgd’. In heel veel Europese landen gebeurt dit al”, stelt Verhagen. Daarbij moet voor urgente post wel een uitzondering gemaakt worden.

Twee tot drie keer per week post sluit volgens de bestuursvoorzitter ook beter aan bij de behoefte van de consument. "Twintig jaar geleden ging een postbezorger naar elk huis om brieven te bezorgen. Vandaag de dag slaan ze zeven huizen over en hebben ze weer drie huizen post en dan slaan ze weer zeven huizen over. Nu lopen wij nog steeds vijf dagen per week door elke straat en dat is omdat we moeten voldoen aan de regels die in de postwet staan", legt Verhagen uit.

Ook wijst zij op de krappere arbeidsmarkt waardoor vacatures moeilijk ingevuld kunnen worden. "We vragen dan ook aan politici om het gesprek aan te gaan met het ministerie om deze verandering mogelijk te maken. Alleen op deze manier kunnen we onze dienstverlening rendabel en duurzaam laten verlopen."

Volgens PostNL verstuurt 70 procent van de consumenten minder dan één keer per maand een brief of kaart via de brievenbus. Daarbij weet 78 procent niet dat post er wettelijk maar één dag over mag doen. Volgens het postbedrijf vindt 79 procent van de consumenten bezorgen binnen twee dagen of meer 'prima'.

De hoeveelheid post daalde in de afgelopen twintig jaar, van gemiddeld drie brieven per dag per adres, tot minder dan vier brieven per week. Vorig jaar nam de hoeveelheid verstuurde brieven en kaarten af met 7,4 procent vergeleken met het voorgaande jaar.

PostNL voelt druk van hogere kosten door stijgende lonen

Naar verwachting komt het genormaliseerde operationele resultaat (ebit) in 2024 uit tussen de 80 miljoen en 110 miljoen euro. Dit cijfer lag in 2023 op 92 miljoen euro.

"We hebben veel maatregelen getroffen om de kosten te verminderen en de kaspositie te verbeteren. Ook hebben we onze tarieven kunnen verhogen. Dat was echter onvoldoende om de sterke kostendruk in een krappe arbeidsmarkt met stijgende lonen en de effecten van de ontwikkeling in onze klanten- en productenmix op te vangen", aldus Verhagen.

De genormaliseerde totaalwinst bedraagt dit jaar naar verwachting tussen de 40 miljoen euro en 70 miljoen euro. Dit cijfer lag volgens PostNL op 52 miljoen euro in 2023, wat neerkomt op een daling van 42 procent vergeleken met een jaar eerder.

De omzet kwam in 2023 uit op 3,1 miljard euro, 1 procent meer dan het jaar daarvoor. De winst uit voortgezette activiteiten kwam afgelopen jaar uit op 54 miljoen euro, tegen 26 miljoen euro een jaar eerder.

PostNL wil over 2023 aan beleggers een dividend van 0,09 euro per aandeel uitkeren, wat lager is dan de 0,16 euro per aandeel uit 2022. Voor 2024 wil het bedrijf een dividend uitkeren dat "in lijn is met de operationele resultaten."

Beleggers zetten het aandeel PostNL maandag bijna 4 procent lager.

Betere resultaten bij pakketbezorging in slotkwartaal van 2023

PostNL bezorgde vorig jaar minder pakketten dan het bedrijf had verwacht. Ook bestelden Nederlanders meer artikelen bij grote Chinese webshops en aan die pakketten verdient PostNL minder, zo werd eerder bekend.

In het vierde kwartaal van 2023 wist PostNL wel een hogere omzet bij de pakketdivisie te boeken van 608 miljoen euro, tegen 587 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2022.

Bij de postdivisie daalde de omzet in het vierde kwartaal van 2023 naar 401 miljoen euro, tegen 429 miljoen euro in het slotkwartaal van 2022.

LEES OOK: PostNL geeft winstwaarschuwing: inkomsten uit pakketjes vallen tegen, mede door bestellingen bij Chinese webshops