2020 was een rampjaar voor de reissector, maar bood ook een unieke kans voor een fundamentele omslag.

In de eerste aflevering van de podcast The Next Move gaan CEO’s Elske Doets van Doets Reizen en Mattijs ten Brink van Sunweb in gesprek over lastige beslissingen, overleven in de coronacrisis én strategische keuzes voor de toekomst.

De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door strategisch adviseur en auteur Diederik Heinink.

2020 was een rampjaar voor de reissector en ook dit jaar belooft nog pittig te worden wat betreft de mogelijkheden om te reizen. Tegelijk biedt de coronacrisis een kans om fundamenteel nieuwe keuzes te maken.

In de eerste aflevering van de podcast The Next Move gaan CEO’s Elske Doets van Doets Reizen en Mattijs ten Brink van Sunweb in gesprek over lastige beslissingen,  overleven in de coronacrisis én strategische keuzes voor de toekomst.

De podcast van Business Insider Nederland wordt gepresenteerd door Diederik Heinink, strategisch adviseur en auteur van het boek The Era of the Who, over leiderschap in een snel veranderende wereld, waarin veeleisende en kritische consumenten steeds hogere eisen stellen aan bedrijven en merken.

Voor de reissector biedt de crisis een unieke kans om de omslag te maken naar een meer klantgerichte houding: “In het verleden maakte je, gechargeerd gezegd, een standaardpakket, en dat probeerde je bij zoveel mogelijk mensen door de strot te duwen. Die tijden zijn echt voorbij. Je moet veel meer kijken naar wat het individu wil”, schetst CEO Mattijs ten Brink van Sunweb de strategische omslag waar zijn bedrijf mee bezig is.

Sunweb wil dat reizen bereikbaar blijft voor de massa, maar biedt via digitale oplossingen meer individuele keuze.

Reizen met minder impact op het milieu

Doets Reizen richt zich van oudsher op een kleinschaligere nichemarkt. Maar ook dat kan met meer rust en minder impact op het milieu, realiseerde CEO Elske Doets zich tijdens de coronacrisis

"Als je gaat kijken wat de drijfveer van reizen is, waarom mensen het doen, dan gaat het vaak om mensen met puberkinderen die weer met zichzelf en hun gezin in contact willen komen.” Daarvoor hoef je wat Doets betreft niet twaalf natuurparken tijdens één trip aan te doen. En je hoeft niet per se naar Canada of de Amerikaanse Grand Canyon, maar het kan ook dichterbij in Scandinavië.

Zowel Doets als Ten Brink merken dat een diepe crisis een unieke kans biedt om je strategie radicaal aan te passen. “Het is makkelijker om de winkel te verbouwen als-ie dicht is, dan wanneer je vol in de operatie bent en het geld binnenstroomt. Dan is de urgentie voor verandering er veel minder”, zegt Ten Brink.

“Onze branche is heel aanbodgericht geweest, niet klantgericht”, stelt Doets. “Daardoor zijn platforms als Booking.com enorm gegroeid, omdat mensen daar het gevoel hebben dat ze het zelf kunnen bepalen. Tegelijk is dat heel transactiegericht, er zit geen gevoel achter. Het is onze taak om te zorgen dat wij de betekeniswens van de klant vormgeven. Dan hebben we bestaansrecht.”

Beluister hieronder de eerste aflevering van de podcast The Next Move met Elske Doets (Doets Reizen) en Mattijs ten Brink (Sunweb):


LEES OOK: Emotionele uitval van HEMA-topman Tjeerd Jegen is verfrissend: CEO’s zouden vaker hun nek moeten durven uitsteken