• De plantaardige yoghurt van natuurvoedingsbedrijf Abbot Kinney’s heet voortaan ‘yog’.
  • De zuivelindustrie had geklaagd over het onrechtmatig gebruik van de term yoghurt voor de plantaardige zuivelalternatieven van het Amsterdamse bedrijf.
  • De fabrikant zegt nu met plezier ‘hurt’ te hebben geschrapt, omdat het zou staan voor de pijn van dierenleed en ‘yog’ minder pijnlijk is voor je gezondheid en de planeet.

Natuurvoedingsfabrikant Abbot Kinney’s heeft zijn plantaardige yoghurt omgedoopt in ‘yog’, nadat de zuivelindustrie eind augustus had geklaagd over onrechtmatig gebruik van de term yoghurt.

Iets mag wettelijk alleen yoghurt heten als het is gemaakt op basis van melk uit de melkklieren van een dier. Dat is bij de zuivelalternatieven van Abbot Kinney’s op basis van biologische kokosmelk, haver en amandelen niet het geval.

De marketeers van de plantaardige fabrikant hebben daar nu een slimme draai aangegeven door te stellen dat het geschrapte ‘hurt’ staat voor de pijn van dierenleed en ‘yog’ ook een stuk minder pijnlijk is voor de planeet en je gezondheid.

“We willen de zuivelindustrie hartelijk bedanken voor hun brief, want toen we het woord ‘yoghurt’ gingen ontleden, besloten we om afstand te nemen van de ‘hurt’, wat in het Engels ‘pijn’ betekent”, zegt medeoprichter Gijs van Maasakkers van Abbot Kinney’s in een persbericht. “Voortaan houden we het op ‘yog’ zodat consumenten weten dat ze kiezen voor een plantaardig en diervriendelijk alternatief.”

De affaire doet denken aan ‘schnitzelgate’ uit 2017 toen de vleesindustrie bezwaar maakte tegen termen als ‘kipstuckjes’, ‘gehackt’ en ‘speckjes’ voor de vleesvervangers van De Vegetarische Slager. Die naamgeving is vooralsnog wel gehandhaafd gebleven. Wel buigt het Europees Parlement zich er deze maand over.

Grote ambities voor plantaardige yoghurt

Abbot Kinney’s maakt sinds twee jaar deel uit van natuurvoedingsbedrijf Wessanen en groeit snel in Nederland. In 2019 waren er nog 88 verkooppunten, maar dit jaar is dat aantal volgens het bedrijf zelf gestegen naar 846 verkooppunten, bijna een vertienvoudiging.

De zuivelalternatieven en andere plantaardige producten van Abbot Kinney’s zijn inmiddels opgenomen in het vaste assortiment van onder anderen Albert Heijn, Jumbo, EkoPlaza en Marqt.

Lees ook op Business Insider

Bron: Abbot Kinney's
Bron: Abbot Kinney’s

Het bedrijf heeft de ambitie het grootste plantaardige yog- en ijs A-merk van Europa te worden, zegt general manager Han van Nieuwland van Wessanen Benelux in een persverklaring. “Als je kijkt naar het marktaandeel – 11 procent van de totale vraag naar zuivel is momenteel plantaardig – is er nog veel ruimte om te groeien en meer consumenten te laten zien hoe lekker en voedzaam het kan zijn om vaker plantaardig te eten.”

De oprichters van De Vegetarische Slager hebben zich inmiddels ook op het ontwikkelen van plantaardige zuivelalternatieven gestort. Jaap Korteweg en Niko Koffeman willen met Those Vegan Cowboys nieuwe plantaardige levensmiddelen maken met dezelfde smaak als traditionele melk, kaas, yoghurt en boter, maar verwachten nog wel zeven jaar nodig te hebben totdat ze op serieuze schaal met producten op de markt kunnen komen.

LEES OOK: De oprichters van De Vegetarische Slager vormen nu The Vegan Cowboys: ze willen zuivel zonder dieren maken