Terwijl veel contentmakers zich focussen op platformen zoals Instragram of TikTok, biedt Pinterest ook mogelijkheden om geld te verdienen.

Ooit was de site gewoon een plek voor mode-ideeën of knutselwerken, maar nu bevat het ook reistips, ondernemerschapstips, motivatie om de dag door te komen, ouderschapsinspiratie en zelfs liveshows.

Een influencer die actief geld op Pinterest verdient is Oyin Edogi. Ze is als schoonheids-, stijl- en reisinfluencer in december vorig jaar begonnen met het verdienen van geld met haar Pinterest-account, toen ze slechts een paar duizend volgers had.

“Ik had zo’n 5.000 volgers voordat ik mijn eerste betaalde campagne op Pinterest scoorde. Ik was aan het ‘pinnen’ voor de lol en had de kracht van het platform niet door”, zei Edogi tegen Insider.

Na verloop van tijd lukte het Edogi een plekje te veroveren als 'top pinner', iemand die het werk van andere creatievelingen pint en tegelijkertijd haar eigen pins creëert. Zodoende kwam haar account onder de aandacht van het managementteam van Pinterest. Edogi zei dat ze met haar contact opnamen om haar die eerste betaalde campagne aan te bieden.

Het Pinterest-fonds voor creatievelingen

In mei 2021 - nadat Pinterest zich openlijk had gecommitteerd aan het ondersteunen van creatievelingen en bedrijven uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen - rolde het platform zijn fonds voor creatievelingen uit. Dit bood geselecteerde creatievelingen uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen een beurs van 25.000 dollar, een vier weken durend trainingsprogramma en advies over creatieve strategieën.

Edogi en andere creatievelingen werden door Pinterest uitgekozen om deel te nemen aan het fonds.

Sinds ze lid is, zegt Edogi dat ze van 100.000 maandelijkse bezoeken van haar posts naar meer dan 600.000 is gegaan. Ook is ze begonnen met het maken van pins voor merken als beautybedrijf Ulta.

In 2021 heeft Edogi tot nu toe 77.000 dollar binnengeharkt. Ze laat weten op schema te liggen om tegen het einde van het jaar 106.000 dollar te hebben verdiend met haar samenwerking met Pinterest TV en haar sponsordeals.

Edogi vertelde Insider dat het fonds haar hielp te netwerken met andere creatievelingen, dat het haar nieuwe tools leerde om haar persoonlijke merk te ontwikkelen en dat het haar hielp te begrijpen hoe het algoritme van Pinterest werkt.

'Consistentie is de sleutel tot succes'

Volgens Edogi zijn er een aantal manieren om bij Pinterest volgers, pinners en betaalde samenwerkingen aan te trekken.

Om te beginnen, is pinnen noodzakelijk. Elke Pinterest-creatieveling heeft prikborden op zijn of haar pagina's met dingen die diegene interessen. Met deze zogenoemde pins kun je opvallen, zei Edogi, omdat je een reeks foto's, video's of een combinatie van beide kunt tonen. Hoe meer mensen je ideeën pinnen, hoe meer je opvalt. Het loont dus om kleurrijke, uitnodigende content te pinnen die anderen willen delen, zei ze.

Gemiddeld moeten creatievelingen hun eigen pins en die van anderen minstens drie tot vijf keer per dag pinnen om op te vallen, aldus Edogi. "Consistentie is de sleutel tot succes op Pinterest."

Daarnaast moeten creatievelingen de '@mention'-functie in hun pins gebruiken om merken en producten te taggen. Hiermee kunnen creatievelingen zich bij merken onder de aandacht brengen.

LEES OOK: In China werken bedrijven volop met met virtuele influencers die niet aankomen, nooit ouder worden en geen relletjes veroorzaken op social media