Online-supermarkt Picnic streeft Albert Heijn in rap tempo voorbij bij het bezorgen van boodschappen doen. In regio’s waar het bedrijf van medeoprichter Michiel Muller actief is, heeft het inmiddels een fors hoger online-marktaandeel, blijkt uit onderzoek van GfK voor Distrifood.

Daarbij is gekeken naar de kwartaalcijfers van Picnic in de 29 gebieden waar de de online-supermarkt nu actief is. In het eerste kwartaal van 2018 ging 44,2 procent van de onlinebestedingen aan boodschappen naar Albert Heijn en 33 procent naar Picnic.

In het tweede kwartaal van vorig jaar ging Picnic concurrent Albert Heijn al voorbij en in het eerste kwartaal van 2019 was het verschil fors met 52,7 procent online-marktaandeel voor Picnic en 30,7 procent voor AH. Voor de overige spelers op de online-boodschappenmarkt bleef 16,6 procent marktaandeel over.

Volgens Distrifood betekenen de cijfers niet dat Albert Heijn minder is gaan verdienen aan het bezorgen van boodschappen, omdat de markt in zijn totaliteit flink aan het groeien is en Picnic nog lang niet overal actief is. Landelijk gezien is Albert Heijn daarom hoogstwaarschijnlijk nog wel de grootste. Hoelang dat gaat duren is de vraag, want Picnic breidt snel uit met op dit moment onder meer ook bezorging in Spijkenisse en verschillende plaatsen rond Eindhoven.

Bravoure

Michiel Muller had eerder met de nodige bravoure gezegd dat Picnic in de gebieden waar het actief wordt, binnen een jaar 80 procent marktaandeel zou pakken. Dat haalt zijn online-supermarkt niet, maar in korte tijd meer dan de helft van de markt in handen krijgen is evengoed een opvallende prestatie.

Picnic heeft zich slim in de markt gezet met een relatief laag minimumbedrag van 25 euro voor het thuisbezorgen van boodschappen en rekent geen servicekosten. Bij Albert Heijn moeten klanten voor minstens 70 euro aan boodschappen bestellen, behalve op de ‘daldagen’ woensdag en donderdag, als het minimumbedrag 50 euro is. Verder bezorgt Picnic in tegenstelling tot Albert Heijn ook op zondag. Hoewel Picnic zegt een volledige supermarkt te zijn, is het te bestellen assortiment bij Albert Heijn wel groter.

Lees hier meer over de verschillen tussen online boodschappen doen bij Picnic, Albert Heijn en ook Jumbo.

Lees ook op Business Insider