Philips had er al voor gewaarschuwd. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS doet de cijfers van het zorgtechconcern geen goed.

Zorgtechnologieconcern Philips heeft het derde kwartaal van het jaar afgesloten met een fors lagere winst in vergelijking met een jaar eerder. De onderneming, die eerder bekendmaakte in de meetperiode een grote afschrijving te moeten doen, behaalde een winst uit voortgezette activiteiten van 211 miljoen euro, tegen 307 miljoen euro in het derde kwartaal een jaar eerder.

Philips had eerder al bekendgemaakt dat de handelsoorlog tussen China en de VS hebben gezorgd voor een daling van de winstmarges bij Connected Care. Daarbovenop deed Philips een afschrijving van 78 miljoen euro. Volgens de onderneming is dat een erfenis van een eerdere overname. De winstwaarschuwing zorgde er voor dat het aandeel Philips eerder deze maand hard onderuit ging op het Damrak.

Winstmarge Philips daalt, maar Philips houdt vast aan doelstellingen

De aangepaste winstmarge van 12,4 procent op het bedrijfsresultaat is lager dan de 13,2 procent een jaar eerder. Philips zelf heeft als doel de winstmarge doorgaans met 1 procentpunt per jaar op te voeren. Voor het hele jaar en volgend jaar houdt Philips vast aan zijn eerder gemelde prognose van 4 tot 6 procent groei en een verbetering van de winstmarge.

Topman Frans van Houten sprak van gemengde resultaten. De vergelijkbare omzetgroei van 6 procent bestempelde de Philips-baas als sterk. Met name in China, waar groei met dubbele cijfers werd gerealiseerd en andere opkomende markten presteerde Philips naar behoren. Verder wees Van Houten op de eerder gemelde winstwaarschuwing.

De orderinstroom lag nagenoeg op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Volgens Philips kenmerkte het derde kwartaal van 2018 zich door een sterke vraag. Philips wist de kosten in de periode structureel met 96 miljoen euro omlaag te krijgen, deels door te besparen op overhead. Verder wist de onderneming de inkoopkosten in te dammen.

LEES OOK: Deze 3 dingen moet je absoluut doen om je voor te bereiden op een sollicitatiegesprek, volgens de recruitmentmanager van Philips

Lees ook op Business Insider