Een auto kiezen is de afgelopen jaren niet bepaald eenvoudiger geworden. Er zijn zoveel verschillende auto’s dat het kiezen van een merk of model dat bij je past een uitdaging is.

Ondertussen gaan de technische ontwikkelingen op het gebied van aandrijving en elektronische snufjes in hoog tempo door. Om je op weg te helpen, vroegen we drie experts naar hun visie op het kopen van een nieuwe auto.

We dromen niet altijd meer van groot en duur, zegt imago-expert Jellie Mulder

Hoe kijkt de consument vandaag de dag naar een auto? Imagoconsultant Jellie Mulder ziet een trend: “De lifestyle van de autobezitter is de afgelopen 10 tot 15 jaar behoorlijk veranderd. Daar waar je eerder met de grootste, duurste of snelste auto liet zien dat je een goede baan had, kijkt de nieuwe generatie autokopers juist naar andere aspecten.”

“Voor het merk van de auto is men steeds minder gevoelig, voor milieubesparende en technologische ontwikkelingen des te meer. Maar ook de prijs van de auto, de bijtelling en de wegenbelasting zijn wezenlijke aspecten die meegenomen worden in de afweging.”

“Steeds meer stellen en gezinnen kiezen voor twee goede auto’s die voldoen aan eerdergenoemde aspecten”, gaat Jellie verder. “Een grote auto vinden velen onhandig en te duur in de steden. Op maat voor twee of voor het gezin en toch comfortabel, dat is wat men wil. Vandaag de dag willen we meer bezig zijn met reizen, hobby’s, sporten, leuke dingen doen en veel familie en vrienden bezoeken.”

Is dat ook wat jij wil? En wil je daarnaast ook nog een uitgesproken design? Dan zou je eens kunnen kijken naar de Peugeot 208, de Franse nieuwkomer. Zonder daar al te zeer mee te pronken is de nieuwe 208 een markante, spannende toevoeging in het compacte segment, die precies inspeelt op de veranderende lifestyle van de nieuwe generatie autokopers.

De kosten voor het gebruik van een elektrische auto zijn al erg laag, zegt duurzaamheidsadviseur Robert Jan van Egmond

“Elektrische auto’s zijn nu al interessant voor de portemonnee”, zo zegt Robert Jan van Egmond stellig. “De aanschafprijzen dalen snel en operationele kosten van elektrische auto’s zijn erg laag. Het omslagpunt zou je dus moeten benaderen vanuit het zogenaamde ‘Total Cost of Ownership’: wat ben je kwijt in een bepaalde periode aan bezit en gebruik?”

Hij legt uit: “De verwachting is dat de nieuwe, compacte elektrische modellen die nu op de markt gaan komen al zeer goed kunnen concurreren met hun fossiele evenknieën. En de toekomst is uiteraard fossielvrij, dus qua restwaarde zou ik voor een geheel of in elk geval gedeeltelijk elektrische variant kiezen!”

Robert Jan constateert dat elektrisch ook voor particulieren steeds interessanter wordt. “Voor zakelijke rijders gaat de fiscale bijtelling voor een volledig elektrische auto in 2020 naar acht procent, maar dat blijft financieel aantrekkelijk. Met de komst van de nieuwe (compactere) modellen wordt elektrisch rijden ook voor particulieren bereikbaar.”

Op de vraag of je niet te vroeg bent met de aankoop van een elektrische auto zegt Van Egmond: “Nee, zeker niet! De huidige technologie is al goed uitgekristalliseerd. Al sinds 2010 rijden er elektrische auto’s rond en hun aantal groeit nu heel snel.”

Dat elektrisch rijden snel interessant gaat worden, heeft Peugeot bij de nieuwe 208 ook voorzien. Tegelijk met de versies met verbrandingsmotor komt er ook een e-208 op de markt. Deze beschikt over een krachtige 136 pk-elektromotor en een 50 kWh sterke accu die een actieradius tot wel 340 kilometer biedt. Bovendien kun je de e-208 snel opladen, aan een snellader zelfs in een half uurtje tot 80 procent.

Autonoom rijden is niet louter iets van de toekomst, zegt tech-deskundige Peter Fokker

Bij een auto kiezen, speelt ook techniek een belangrijke rol om voor rijplezier te zorgen. Peter Fokker, technisch specialist van vakblad AMT: “De grote trend is ontwikkeling van autonoom rijden, elementen daarvan zijn al werkelijkheid en worden vanaf 2020 verplicht in nieuwe auto’s. Zoals een automatisch noodstopsysteem, dat ingrijpt bij een dreigend ongeval. Camera’s en radar herkennen en volgen alle verkeersdeelnemers. Van andere auto’s tot voetgangers en fietsers. Zo kunnen ze waarschuwen, maar ook vanzelf remmen als een botsing dreigt.”

“Radar en camera’s kunnen ook afstand en snelheid inschatten, intelligente snelheidsregeling wordt in de toekomst verplicht. Bovendien kan dat slimme cruisecontrol opleveren, die de ingestelde snelheid aanpast aan voorliggers. Al vanaf 0 km/h, wat automatisch meegaan in rijdend en stilstaand fileverkeer mogelijk maakt. Auto’s zullen ook permanent verbonden zijn en verkeersinformatie en navigatie-info krijgen. En ze zullen straks op afstand een update kunnen krijgen van de techniek aan boord.”

Het is natuurlijk niet nodig om meteen alle nieuwe snufjes in je auto te nemen. Peter Fokker: “Intelligente cruise control is echt een uitkomst in het hedendaagse drukke verkeer. Het is alvast een stapje in de richting van autonoom rijden. Daarnaast nemen ‘connected’ diensten snel in belang toe. Een auto moet internetverbinding hebben om een hele wereld van nuttige tot noodzakelijke diensten te openen. Maar ook simpele dingen worden ‘intelligent’. Je wilt echt LED-verlichting, veel helderder dan andere (kop)lampen. En wanneer uitgevoerd als LED-matrix licht, met functies als automatisch groot/dimlicht, slimme bochtverlichting en veel meer.”

Peugeot is klaar voor een toekomst vol nieuwe technologie. Peugeot Drive Assist is een verzamelnaam voor nieuwe rijhulpsystemen, die een volgende stap betekenen naar semi-autonoom rijden. Om bestuurders nog meer rijgenot te bieden, is Peugeot een paar jaar geleden een nieuw interieurconcept gaan ontwikkelen: de i-Cockpit®. Deze bestaat onder andere uit een compact stuur voor meer wendbaarheid, een paneel waarmee je alle informatie hebt in je gezichtsveld én een groot HD-touchscreen voor meer rijgenot. Zo wordt rijden niet alleen aangenamer, maar ook spannender en veiliger.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Peugeot.