ProRail heeft zo’n groot tekort aan verkeersregelaars dat het gevolgen heeft voor de dienstregeling.

Er reden door de tekorten vrijdag enige tijd geen intercity’s tussen Amsterdam en Amersfoort.

Gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken springen nu bij om de tekorten zoveel mogelijk op te vangen.

ProRail waarschuwt dat de tekorten nog tot zeker oktober invloed zullen hebben op de dienstregeling.

Personeelstekorten bij ProRail ontregelen de dienstverlening. Door een tekort aan verkeersleiders reden er bijvoorbeeld vrijdag tot 23.00 uur geen intercity’s tussen Amsterdam en Amersfoort.

Het gebrek aan verkeersleiders zorgt nog tot minstens oktober voor problemen, zo verwacht ProRail. Reizegersorganisatie Rover is ingelicht over de verwachte problemen.

Het bedrijf heeft al langer te maken met een tekort aan verkeersleiders. Daardoor is het lastig om de roosters rond te krijgen en kan een enkele afmelding volgens de spoorbeheerder er voor zorgen dat er minder treinen rijden.

Eerder in de week deden de personeelstekorten zich ook al gelden en reden er in de nacht van donderdag op vrijdag geen IC’s op de trajecten Utrecht-Arnhem, Ede Wageningen-Barneveld Zuid en Utrecht Centraal-Rhenen. Volgens Rover springen er momenteel mensen bij in onder meer op posten in Roosendaal, Kijfhoek (Zuid-Holland) en Utrecht, waar veel krapte zou zijn in het rooster.

ProRail bevestigt dat er tot 1 oktober “een extra uitdaging” is vanwege vakantieverlof in combinatie met de onderbezetting op de verkeersleidingsposten. “Natuurlijk doen we er wel alles aan om het te voorkomen.”

Gepensioneerden weer aan het werk om tekorten op te vullen

ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het werving- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.

“Onze treinverkeersleiders zetten al een tijd alles op alles om de roosters te vullen. Ze komen regelmatig zelfs werken op een vrije dag als iemand zich onverhoopt ziek meldt. Daarom doen we er ook alles aan om hun zomervakantie door te laten gaan. Tegelijkertijd zetten onze collega’s alle zeilen bij om treinuitval zoveel mogelijk te voorkomen”, aldus de spoorbeheerder.

Rover vindt dat de werkwijze van het spoorbedrijf minder kwetsbaar opgezet moet worden. “Het is aan de reiziger niet uit te leggen dat als iemand uitvalt, het treinverkeer stil ligt”, stelt directeur Freek Bos. “Dat vraagt om een fundamenteel andere inrichting van de systemen, waarin het vervoeren van reizigers voorop moet staan.”

ProRail moet wat de reizigersorganisatie betreft “alles uit de kast halen” om hinder op het spoor te beperken. Zo zouden er bij roosterproblemen minder treinen moeten rijden, in plaats van dat een traject helemaal stilvalt. Ook verwacht Rover dat mensen die door zulke spoorhinder alternatief vervoer moeten regelen “ruimhartig” gecompenseerd worden en dat de reisinformatie duidelijker wordt, wanneer het personeelstekort voor problemen zorgt.

De organisatie prijst het ProRail-personeel dat nu bijspringt vanwege de krapte. “Rover heeft begrepen dat de medewerkers op de verkeersleiding momenteel maximaal flexibel bijspringen waar nodig en heeft daar veel waardering voor.”

Lees over openbaar vervoer ook: