• Arriva doet een nieuwe stap om toegang te krijgen tot het hoofdrailnet, waar de NS nu nog de enige aanbieder is.
  • De vervoerder heeft een verzoek ingediend om vanaf 2023 nachttreinen van Maastricht en Groningen naar de Randstad te laten rijden.
  • “Als dit lukt, komen de uren buiten de spits aan de orde. Stap voor stap. Zo is onze expansie in het noorden ook een succes gebleken.”

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn nu nog de enige aanbieder op het hoofdrailnet. Vervoerder Arriva wil wat van die monopoliepositie afsnoepen door klein te beginnen en in de late, rustige uurtjes een nieuwe treindienst aan te bieden.

Maandag heeft de grootste concurrent van NS op het spoor het verzoek ingediend om vanaf 2023 twee nachttreinen te laten rijden op het hoofdnet.

Arriva wil met de dienst tegen de monopoliepositie ingaan die de NS op het hoofdrailnet heeft, zegt topman Anne Hettinga tegen NRC. Als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht geeft, moeten er vanaf 2023 nachttreinen rijden vanuit Maastricht en Groningen naar de Randstad, met als belangrijkste bestemming luchthaven Schiphol.

'Beleidswijzigingen kabinetten komen reiziger niet ten goede'

Het voornemen is een nieuwe stap om toegang te krijgen tot de spoorlijnen die nu alleen door NS worden geëxploiteerd. "We knagen ten eeuwigen dage aan de monopoliepositie van NS. Dit kabinet heeft er alles aan gedaan om liberalisering van het spoor verder terug te dringen", zegt Hettinga.

Op de vraag wie op deze nachtlijnen zit te wachten zegt Hettinga: "Wij zijn ondernemers, we willen het proberen. In 2000 werd dat ook gevraagd: wie gaat in het noorden die regionale lijnen nog rijden? NS wilde daar helemaal mee stoppen, noemde ze onrendabel. Wij zijn erin gestapt en het is een succes geworden. Die nachtelijke verbinding met de Randstad is de eerste formele stap die we goed hebben uitgezocht."

Hettinga denkt dat het een succes kan worden: "Het spoornet in Nederland is redelijk vol. Niet het allerdrukste van Europa, wel goed bezet. In de nachtelijke uren rijdt er geen trein op dit traject van het hoofdrailnet - en concurreert het plan niet met NS. Als dit lukt, komen de uren buiten de spits aan de orde. Stap voor stap. Zo is onze expansie in het noorden ook een succes gebleken. Je moet een lange adem hebben. Want kabinetten verschieten nog wel eens van kleur en beleid. Dat komt de reiziger niet ten goede."

Coronacrisis heeft geen rem op ambities gezet

Arriva heeft ondanks de coronacrisis zijn beleid niet gewijzigd: "In maart vorig jaar viel de hemel naar beneden. De omzet stortte in met 90 procent, voor geen mens te bevatten. We zijn gaan rekenen, hoe lang houden we dit vol? Onze conclusie: we vallen niet meteen om.

"We besloten het beleid dat we vier jaar geleden hebben ingezet te handhaven. Ons te blijven richten op uitbreiding van de ov-markt, geen concessies te doen aan onze ambities met betrekking tot duurzaamheid, innovatie en sociaal ondernemen. En geen gedwongen ontslagen. Geen paniekvoetbal. Onze aandeelhouder Deutsche Bahn en commissarissen werden ook niet onrustig. We hebben afgelopen jaar goed gedraaid en zijn nog steeds solide. Dat gaf relatieve rust. Ook al omdat de overheid bereid was om er samen voor te gaan."

LEES OOK: De NS lijdt €185 miljoen verlies door corona – en moet ook in 2021 aan het staatsinfuus