Twee maanden na de lancering heeft de beleggingsapp Peaks 15.000 klanten.

“Dat is meer dan we hadden verwacht”, zegt CEO Tom Arends van de Amsterdamse startup. “We hebben een behoefte bij mensen aangeboord.”

De app is in totaal meer dan 70.000 keer gedownload.

Met Peaks kunnen klanten van Rabobank beleggen met hun wisselgeld. Elke pinbetaling wordt naar boven afgerond. Koop je een kop koffie van 2,60 euro, dan gaat 40 cent naar een beleggingsrekening.

Er zijn vier risicoprofielen (mild, pittig, scherp en heet), waarbij het geld wordt verdeeld over zogenoemde indexfondsen, ofwel passieve beleggingen die de prestatie een beursindex volgen. Peaks werkt alleen met duurzame indexfondsen.

Klanten van andere banken kunnen ervoor kiezen om 1 euro per dag in te leggen. In totaal kiest meer dan 80 procent van de gebruikers voor een van deze twee opties, geeft Arends aan. De rest legt periodiek een bedrag in.

Jonge doelgroep bereiken

Peaks is opgericht door Sijbrand Tieleman, Tom Arends en Rutger Beens, en is geïnspireerd op de piekenpijp, de buis die vroeger met overgebleven guldens werd gevuld. Doel van de startup is om jonge mensen te helpen met het opbouwen van een potje en op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met beleggen.

"De meesten beginnen er pas aan als de kinderen de deur uit zijn. Dan hebben ze iets: 'O jee, over tien jaar moet ik met pensioen.' Dan ben je aan de late kant", aldus Arends. "Het is zaak om vroeg te beginnen. Dan laat je de tijd voor je werken en heb je er je hele leven voordeel van."

Volgens Arends is het gelukt om een jonge doelgroep aan te spreken. Twee op de vijf klanten is onder de dertig en bijna tweederde is jonger dan veertig.

Ook is bijna 30 procent vrouw, iets waar Arends content mee is. "Je zou zeggen: 30 procent is nog niet de helft. En dat is ook zo. Maar er zijn relatief weinig vrouwen die beleggen."

Rabobank als grote investeerder

Rabobank nam in maart 2017 een meerderheidsbelang in de startup. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar vermoedelijk heeft de bank enkele miljoenen in Peaks geïnvesteerd.

Het fintechbedrijf telt inmiddels veertig werknemers en is gevestigd in de Amsterdamse binnenstad, boven een schoenenwinkel.

"Het is fijn om Rabobank als investeerder te hebben", zegt Arends, die in het verleden bij Robeco en Rabo werkte. "Ze hebben ons enorm geholpen om het bedrijf van de grond te krijgen, met bijvoorbeeld hun kennis van wet- en regelgeving. En het straalt ook vertrouwen uit."

Hoge kosten bij lage inleg

De eerste drie maanden is Peaks gratis om te gebruiken. Daarna kost de app 1 euro per maand als je minder dan 2.500 euro vermogen hebt. Daarboven geldt een tarief van een half procent over het belegde vermogen.

Ook betaal je 0,25 tot 0,33 procent aan de aanbieders van de indexfondsen. Dit wordt verrekend in het rendement van deze fondsen.

Als je weinig inlegt, is Peaks relatief duur in vergelijking met beleggingsrekeningen van bijvoorbeeld Brand New Day of Binck. Leg je elke dag 1 euro opzij, dan moet je in het eerste jaar een rendement van bijna 5 procent behalen om de kosten terug te verdienen. Dat is vrij hoog, zeker als je vooral defensief in obligaties met relatief lage rentes belegt. Peaks zelf gaat bij het voorzichtigste profiel ('mild') uit van een rendement van 2,6 procent.

"Bij een heel lage inleg kunnen de kosten bij het milde of pittige profiel relatief hoog zijn in het eerste jaar. Daarom zijn de eerste drie maanden ook gratis. Naarmate je meer inlegt, bij de start bijvoorbeeld 200 euro en daarna maandelijks je wisselgeld, nemen de kosten procentueel gezien snel af", zegt Arends. "Overigens betaal je die ene euro ook voor het gemak van regelmatig automatisch geld opzij zetten via de app."

Andere banken aansluiten

Peaks hoopt dit jaar andere banken dan Rabo aan te sluiten, zodat ook die klanten hun wisselgeld kunnen beleggen. De nieuwe Europese PSD2-richtlijn voor banken en het betalingsverkeer moet daarbij helpen. Daarmee kunnen derde partijen toegang krijgen tot betaalgegevens van consumenten, als de klant daarvoor toestemming geeft.

De richtlijn is sinds januari van kracht, maar niet alle EU-landen zijn even ver. Nederland is naar verwachting deze zomer pas klaar.

"Onze hoop was dat de Nederlandse banken op tijd de koppelingen aan zouden bieden. Dat is niet gebeurd", aldus Arends. "We zijn ook in gesprek met banken om te kijken of er andere manieren zijn om ze aan te sluiten."

Verder wil Arends de gebruikservaring voor bestaande klanten verbeteren, door meer opties te bieden om geld in te leggen en nog meer inzicht in het rendement te geven via. Arends: "Ons uiteindelijke doel is om in Nederland beleggen toegankelijk te maken voor iedereen."

LEES OOK: 4 tips voor twintigers die willen beginnen met beleggen