Sinds twee jaar maakt streamingdienst Netflix eigen programma’s en series. Daar komen nu ook complete speelfilms bij die de grote studio’s links laten liggen. Kan Netflix een bedreiging vormen voor Hollywood?

‘Beasts of No Nation’, zo heet de eerste film waarvan Netflix de wereldwijde rechten heeft gekocht. Afgelopen weekend ging het oorlogsdrama over Afrikaanse kindsoldaten in première.

De speelfilm draait in 31 kleinere Amerikaanse bioscopen. Afgaande op de kaartverkoop is Beasts of No Nation een regelrechte flop. De film bracht in het openingsweekend net iets meer dan 50.000 dollar in het laatje. Ter vergelijking: sciencefictionhit The Martian leverde 21,5 miljoen dollar op.

Maar dat zal Netflix een zorg zijn, schrijft The Wall Street Journal. De film is alleen te zien in bioscopen zodat-ie mee kan dingen naar een Oscar. Daarvoor moet een voorstelling zeven dagen onafgebroken draaien in filmzalen. De doelgroep van het oorlogsdrama is niet het cinemaminnend publiek dat entertainment wil zien op het witte doek met bombastisch geluid. Nee, dat zijn de 69 miljoen Netflix-abonnees die thuis op de bank blijven.

Analyse van kijkgegevens

Netflix kocht voor 12 miljoen dollar de rechten voor Beasts of No Nation, nadat traditionele filmstudio’s geen interesse toonden. De streamingdienst zag er wel heil in, omdat uit de eigen data bleek dat het vergelijkbare drama ‘The Last King of Scotland’ goed werd bekeken. Met Beasts of No Nation wil Netflix meer mensen verleiden om lid te worden van de filmdienst, die in Nederland 7,99 euro per maand kost.

Op basis van de kijkgegevens heeft Netflix ook andere films gefinancierd. Zo betaalde het bedrijf naar verluidt 60 miljoen dollar voor de rechten van 'The Ridiculous Sex', een satirische western van komiek Adam Sandler die in december in première gaat op Netflix. Hoewel de laatste films van Sandler in de bioscoop geen potten konden breken, kunnen Netflix-leden de flauwe humor van de Amerikaan wel waarderen.

Ook acteur Brad Pitt produceert een film voor Netflix. Filmstudio's durfden zich niet te wagen aan zijn satirische komedie 'War Machine', maar Netflix legde volgens een ingewijde 75 miljoen dollar op tafel voor de film die volgend jaar klaar moet zijn.

Nieuwe financiering

Dat Netflix geld stopt in kleinere producties is goed nieuws voor filmmakers. Grote filmstudio's als Sony, Universal, Disney en 20th Century Fox richten zich op blockbusters als Jurassic World, Avengers en Minions die honderden miljoenen kosten. Voor kleinere films blijft vaak weinig budget over.

In dat gat springt niet alleen Netflix, ook Amazon financiert eigen films. Wel hanteert de internetgigant een iets andere strategie dan Netflix. De films komen eerst in de bioscoop en worden daarna verkocht via de streamingvideodienst van het bedrijf.

Topman Roy Price van Amazon Studios zei eerder “tegen de twaalf films per jaar” te willen maken. Volgens hem wil Amazon graag als ‘afvoerputje’ fungeren voor regisseurs die gefrustreerd raken door Hollywood. "Die hebben te vaak moeite om frisse en gewaagde verhalen te mogen vertellen die een publiek verdienen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl