Het elektronische ticket kent genoeg voordelen. Passagiers hoeven niet langer
met veel papierwerk op reis. Ook hoeven ze niet meer bang te zijn hun
toegangsbewijs tot de luchthaven en het vliegtuig kwijt te raken. Hun
gegevens staan immers in de computer. Het inchecken op het vliegveld
verloopt bovendien sneller, de lange wachtrijen worden vermeden.

De luchtvaartmaatschappijen zelf profiteren ook van het e-ticket. Ze
zullen elk jaar 2,2 miljard euro besparen als ze niet langer papieren
tickets hoeven uit te geven. Een e-ticket kost 73 cent om te maken, de
papieren tien keer zo veel. Of de passagier uiteindelijk profiteert van deze
besparing, laten de luchtvaartmaatschappijen liever in het midden.

De organisatie voor de burgerluchtvaart IATA riep haar leden ruim drie jaar
geleden op om uiterlijk eind dit jaar niet langer gebruik te maken van de
papieren tickets. Nu worden er elk jaar nog zo’n driehonderd miljoen
papieren vervoerbewijzen uitgegeven. De omschakeling naar de elektronische
variant is dan ook een ambitieus project, zo gaf de belangenvereniging toe.
En inderdaad, de afgelopen jaren moest de IATA luchtvaartmaatschappijen
herhaaldelijk wijzen op de naderende deadline.

Want hoewel de grotere vervoerders, waaronder Air France-KLM, werk
maakten van het e-ticket, bleven vele andere luchtvaartmaatschappijen
achter. Vorig jaar trok de IATA al aan de bel en waarschuwde dat de gestelde
deadline waarschijnlijk niet gehaald zou worden. Slechts 50 procent van alle
uitgegeven kaartjes waren afgelopen zomer elektronisch. Veel minder dan waar
de belangenorganisatie op had gehoopt.

Inmiddels is het percentage opgelopen tot 84 procent. Eind dit jaar is dat
maximaal 92 procent. Daarmee is de deadline eind dit jaar definitief buiten
bereik gekomen. De IATA hoopt dat over vijf maanden de
luchtvaartmaatschappijen hun belofte wel kunnen inlossen. De organisatie
zelf is vanzelfsprekend optimistisch. Ze heeft zelfs het einde van het
papieren tijdperk al ingeluid. Onlangs heeft de IATA de laatste lading
papier aangeschaft om tickets op af te drukken.

KLM is hard op weg om alle papieren tickets af te schaffen. In
Nederland is 93 procent van het totaal aantal vervoerbewijzen elektronisch,
zei een woordvoerder. Wereldwijd is dat 89 procent. Dat KLM nog niet geheel
is overgeschakeld op e-tickets ligt niet aan de luchtvaartmaatschappij zelf,
aldus de zegsman. "In sommige landen vereist de wetgeving een papieren
ticket." Dat is volgens de IATA bijvoorbeeld in Rusland het geval.

Martinair durft zelfs stellig te zeggen dat eind dit jaar alle tickets
elektronisch zijn. Nu zit de luchtvaartmaatschappij op ruim 80 procent. De
vervoerder heeft het relatief makkelijk, want hij vliegt niet op landen waar
overheden dwars zitten. Transavia kent nu ook nog papieren kaartjes, maar
wil daar in de loop van volgend jaar vanaf zijn.

Er zijn nog een behoorlijk aantal ondernemingen die weinig interesse
hebben getoond in het e-ticket. Ruim zeventig luchtvaartmaatschappijen
willen wel met het elektronische vervoerbewijs aan de slag, maar zijn nog
lang niet zo ver; 31 vervoerders zijn niet van plan om ooit het e-ticket in
te voeren.

Deze luchtvaartmaatschappijen zijn vooral te vinden in snelgroeiende markten
in het Midden-Oosten, maar ook in Afrika, Rusland en Oost-Europa.
Noord-Amerika loopt daarentegen voor met de introductie van het e-ticket.
Dat is niet verwonderlijk. United Airlines wordt over het algemeen beschouwd
als de eerste luchtvaartmaatschappij die gebruik maakte van het digitaal
kaartje, in 1994.

Het zijn vooral de hoge kosten van de invoering en een gebrek aan
kennis die luchtvaartmaatschappijen ervan weerhouden aan de slag te gaan met
het e-ticket. Ook blijkt het lastig te zijn de computersystemen van
verschillende vervoerders op elkaar aan te sluiten, zodat een passagier
probleemloos met één ticket van de ene maatschappij op de andere kan
overstappen. Bij het overgrote deel van de IATA-leden is dat nog niet voor
alle vluchten mogelijk.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben al aangegeven voorlopig door te gaan
met het verstrekken van papieren tickets. Zo hebben de klanten van de
Iraanse vervoerder Mahan simpelweg nauwelijks toegang tot het internet en
heeft het geen zin over te gaan op e-tickets. Maar de Nederlandse passagier
zal daar weinig van merken. Vanaf 1 juni 2008 zal hij vrijwel altijd
elektronisch reizen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl