• De consumentenprijs voor papieren producten als kalenders en wenskaarten kunnen met 25 procent stijgen, schatten leveranciers.
  • Dit komt door een tekort aan papierpulp dat is ontstaan door transportproblemen en een grote vraag naar karton door webwinkelen.
  • Papier is duurder geworden, evenals energie, arbeidskosten, de inkt en het vervoer uit China.

Een papieren agenda, kerstkaart of kalender kunnen weleens 25 procent duurder worden, waarschuwen ondernemingen in de papiermarkt. Zij kampen met papiertekorten die maar blijven aanhouden.

Door het tekort aan papierpulp is alles wat nodig is om een papieren product te vervaardigen in prijs gestegen, zegt Wouter Haan van drukkerij Reclameland tegen de NOS.

“Papier is voor ons 15 procent duurder geworden. Energie is duurder geworden, de mensen, inkt, het vervoer uit China. Als dit zo doorzet kom je snel uit op een prijsstijging van 20 tot 25 procent”, aldus Haan.

Papierproducent Sappi heeft de afgelopen maanden de prijzen verhoogd en gaat daar voorlopig mee door. De grondstoffen die de producent moet inkopen zijn vanaf februari in korte tijd met 50 procent gestegen, aldus Marco Eikelenboom van Sappi tegen de omroep.

Volgens hem is het onvermijdelijk dat zijn klanten die bijvoorbeeld magazines, kerstkaarten en kalenders verkopen, de hogere prijzen doorberekenen aan hun klanten.

Het bedrijf Touché Cards zegt dat een deel van hun kerstkaarten duurder wordt door een stijging van de papierprijzen en duurdere verpakkingsmaterialen, maar vooral door de “extreme stijgingen in het (container)vervoer”.

Het tekort aan papierpulp is onder meer ontstaan door transportproblemen en de grote vraag naar karton door webwinkelen. Haan, die afgelopen zomer extra papier heeft ingekocht om een tekort te voorkomen, spreekt van “pulp friction”.

Lees meer over prijsstijgingen: